Fethullah Şirvani Kimdir, Hayatı, Eserleri, Hakkında Bilgi
1- Haşiye calâ Şerhi’1-Mevâ-kıf. Seyyid Şerîf el-Cürcânî’nin Şerhu’l-Mevâkıf adlı eserine yazdığı geniş bir haşiyedir; Escurial Library, Münih’te Hof und Staatsbibliothek[467], India Office’te[468] ve Râgıb Paşa Kütüphanesinde olmak üzere dört nüshası bilinmektedir.
2- Haşiye alâ ilâhiyyâti Şerhi’l-Mevâkıf. Şirvânî bu kitabı II. Bayezid’in mütalaası için yazıp ona ithaf etmiştir. Süleymani-ye Kütüphanesinde Atıf Efendi ve Tire’de Necip Paşa kütüphanelerinde bu adla Fethullah eş-Şirvânî’ye nisbet edilen yazmalar bulunmaktadır. Hoca Sâdeddin Efendiye göre Fenârî-zâde Hasan Çelebi Şirvânî’nin bu eserdeki bazı görüşlerini eleştirmiştir.
3- Tac-likât caîâ evâ’ili Şerhi’l-Mevâkıf. Kaynaklarda ayrı bir kitap olarak zikredilmekle birlikte bu eserin Haşiye calâ Şerhi’l-Mevâkıf m ilk şekli veya eksik bir nüshasının baş tarafı olması mümkündür.
4- Şerhu Tehzîbi’I-mantık ve’I-kelâm. Teftâzânî’nin meşhur eserinin şerhi olup bir nüshası India Office’tedir.
5- el-Fera’id ve’1-fevâ’id fî tavzihi Şerhi’l-Müîahhaş. Kaynaklarda Ta’lîkât calâ Şerhi’l Çağmînî li-Kadî-zâde ve Haşiye calâ Şerhi’l-Çağmînî adlarıyla da zikredilen bu eser, Çağmînî’-nin astronomi konusundaki el-Mülah-haş fi’1-hey’e’sine Kadızâde tarafından yazılmış şerhin anlaşılması güç kısımlarını açıklamak için Şirvânî’nin, öteki şerhlerden de istifade ederek ve özellikle bizzat Kadizâde’den aldığı bilgileri ve kendi görüşlerini ekleyerek kaleme aldığı bir haşiyedir. Mukaddimede verdiği bilgiye göre Şirvânî notlarını Semerkant’-ta iken tutmaya başlamış, çalışmalarını tamamladığı sırada Anadolu’ya doğru yola çıkmış Ve bunları 878 (1473) yılında kitap haline getirerek Fâtih Sultan Mehmed’e ithaf etmiştir. Eserin bir nüshası Topkapı Sarayı Müzesi Kütüp-hanesi’nde bulunmaktadır.
6- Şerhu’t-Tezkire fî Himi’l-heye. Kaynaklarda adına rastlanmayan bu eser, Nasîrüddîn-i Tûsî’nin et-Tezki-re fî cilmi’l-hey3e’smin şerhidir. Mukaddimede belirttiğine göre Şirvânî, daha Önce Tûs ve Semerkant’taki öğrenimi sırasında hocalarından bu kitap üzerine yazılmış iki şerh okumuş, sonra kendisi de Öğrencilerine faydalı olmak için bu şerhi yazmış ve ferağ kaydından anlaşıldığına göre çalışmasını 3 Ramazan 879 Çarşamba günü tamamlamıştır. Eserin İstanbul’da biri Topkapı Sarayı Müzesi Kütüphanesinde, diğeri Süleymaniye Kütüphanesi’nde olmak üzere iki nüshası bilinmektedir. Bunların her ikisi de müellif nüshasından ve ilki henüz müellif hayatta iken, ikincisi ise öldüğü yıl istinsah edilmiştir. İkinci nüshanın sonunda müellifin ferağ kaydı aynen yer almakta, ayrıca istinsah kaydında da ölüm tarihi 891 (1486) olarak verilmektedir ki bu kayıt Şirvânî’nin vefat tarihini ortaya koyan en kesin delildir. Eserin özellikle Uluğ Bey Medresesi’ni ve Şirvânfnin kendi öğrenim yıllarını anlatan kısımları İle birinci babdan sonra gelen ve optik konusunda bağımsız bir kitap niteliği taşıyan elli dört sayfalık ek bölümü ayrı bir önem taşımaktadır.
7- Şerhu’l-Envâr ii-‘ameli’l-ebrâr. Bu Farsça eserin, müellifin 883 (1478) yılında Şirvanşah Fer-ruh Yesâr adına yazdığı nüshası Tahran’da, bir başka nüshası da Berlin Staatsbibliothek’te bulunmaktadır.
8- Şerh-i cAvâmil. Abdülkâhir el-Cürcânî’nin nahiv ilmine dair el-‘Avâmilü’l-mi’e adlı eserinin Farsça tercüme ve şerhidir.
9- Tefsîru Âyeti’î-kürsî. Bakara sûresinin 255. âyetinin geniş bir tefsiridir. Müellifin 10 Muharrem 857 tarihinde telifini tamamlayıp 9 Safer Pazartesi günü kendi el yazısı ile temize çektiği nüshası Süleymaniye Kütüphanesi’nde, başka bir nüsha Beyazıt Devlet Kütüphanesi’ndedir.
10- Mecelle ü’l-mûsikî. Şirvânî’nin çok yönlü bir âlim olduğunu ortaya koyan eserlerinden biri olup Fâtih Sultan Meh-med’e ithaf edilmiştir. Bu eserin Top-kapı Sarayı Müzesi Kütüphanesinde bulunan[485] tek nüshasından tıpkıbasımı yapılmıştır (Frankfurt 1986} Abdülkâdir-i Merâgî’nin Şerh-i Kitâb-ı Edvar adlı mûsiki nazariyatına dair eserinden bir nüsha istinsah ettiği de bilinen Şirvan[486], Mecelle fi’l-mûsîkı’y] kaleme alırken Grek filozoflarının eserleri yanında Safiyyüddin el-Urmevî’nin Ki-tâbü’l-Edvar’], Merâgî’nin buna yaptığı şerh, İbn Sînâ’nın eş-Şifâ3 ve en-Ne-cât’ı, Hârizmî’nin Mefâtîhu’I-‘ulûm’u. Nasîrüddîn-i Tûsî’nİn Ahlâk-ı Naşiri ve Şerhu’l-îşârât’] gibi kaynaklardan da faydalanmıştır.
11- Haşiye Qalâ Şerhi Eşkâli’t-te3sîs. Osmanlı Müellifleri’nde Şerhu Eşkâli’t~te°sîs adıyla zikredilmektedir (I, 392) Fakat Fethullah eş-Şirvânrnin. hocası Kadızâde’den Şerhu Eşkâli’t-te^sîs fi’1-hendese adlı kitabını okuduğu dikkate alındığında eserin bu şerhe yazılmış bir haşiye olduğu kabul edilebilir.
12- Hâşiyetü’t-Telvîh. Teftâzânf’nin fıkıh usulüne dair meşhur eseri et-Telvîh fî keşfi hakâ’iki’t-Tenkîh’i üzerine yazdığı bir haşiyedir.
13- Şerhu’l-Merâh. Ahmed b. Ali b. Mes’ûd’un sarf konusundaki Merâ-hu’l-ervûh adlı eserinin şerhidir.
14- Şerhu’1 -İrşâd fi’n-nahv, Teftâzânî’-nin lrşâdü’1-hâdî adlı eserinin şerhidir.
TDV İslâm Ansiklopedisi