Edebi Şahsiyetler

Yüksel Arslan Kimdir, Biyografi, Eserleri, Hakkında Bilgi

ARSLAN, Yüksel (1933)

Türk ressam. Türk tasvir ve nakış geleneklerine bağlı bir üslup özelliği yaratmış ve bunu kendine özgü bir biçimde kullanmıştır.

İstanbul’da, Eyüp’te doğdu. Resme ilgisi küçük yaşta başladı. Eline geçen her türlü malzemeyle
resimler çizdi. Liseden sonra bir süre İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sanat Tarihi Bölümü’nde okudu. 1955’te Maya Galerisi’nde İlişki, Davranış, Sıkıntılara Övgü dizisiyle açtığı ilk kişisel sergisindeki resimleri bir “arayış dönemi”ni yansıtır. 1955-1961 arasında yaptığı resimlerden oluşan Phallisme dizisini İstanbul’da sergiledi. Bunlar onun sanatındaki “erotik dönem” yapıtları olarak nitelenebilir. 1961’de Fransa’ya gitti, Paris’te yerleşti. 1965’te Kopenhag ve Berlin’de açtığı sergilerindeki Artures adını verdiği dizi resimleri bir “düşsel dönem”in ürünleridir. Bu resimlerini daha sonra Fransa’da 1967’de de Türkiye’ de sergiledi. 1968-1980 arasında yaptığı Capital resimleri sanat yaşamındaki yeni bir aşamayı, bir “toplumcu dönem”i oluşturur. Son yapıtlarım henüz sergilememiştir. Influences (Etkiler) adını verdiği bu resimlerinde bir “bileşimci dönem”e girdiği izlenmektedir.

Arslan, kendini “çizer-boyar” olarak adlandırır. Yapıtlarıyla insan düşüncelerini somutlamak, resmetmek ister. Önccleri Marquis de Sade, Nietzsche gibi yazarlara, Miro ve Klee’ye ilgi duymuş, daha sonra halk sanatlarından, Karagöz figürlerinden, Si-yahkalem’den esinlenmiştir. Resimlerini, hat ve nakış sanatlarının geleneğine bağlı bir çizgi üslubuyla gerçekleştirir, anlatım gücü çizgidedir. Arslan, Türk nakış geleneğinin özlü bir yenileyicisi olmuştur. Toprak boyalara çeşitli maddeler karıştırarak elde ettiği boyaları kullanmıştır. Bu bağlamda, tarihöncesi mağara resimlerindeki boyaları araştırmış, Anadolu’ da kullanılan kök boyalarla ilgilenmiştir.

Monokrom (tek renkli) bir özellik gösteren resimlerinde rengi, bir ikona sanatçısının tıpkı altın yaldızı madde-dışı’nı yansıtmakta kullandığı gibi, iki boyutlu bir etki yaratmakta kullanır.

Hiçbir zaman nü, natürmort ve peysaj resmi yapmamıştır. Çizdiği insan ve hayvan figürlerini resmin amacı olarak değil, aracı olarak görür. Düşüncelerinin yanı sıra iç ve dış dünyanın karmaşasını, çelişkilerini alabildiğine yalın, adeta fakir bir teknikle resmeder. Resminin, düşünsel düzeyde bir hazırlık aşaması vardır; önce kavramlarla, ondan sonra çizgilerle düşünür. Bu yönüyle, bilinen, alışılmış ressam kavramının dışında kalır.

•    YAPITLAR (başlıca): İlişki, Davranış, Sıkıntılara Övgü dizisi, 1955; Phallisme dizisi, 1955-1961; Artures dizisi, 1961-1967; Capital dizisi, 1968-1980; Influences dizisi.

•    KAYNAKLAR: F. Edgü, Arslan, 1982; M.Ş. İpşiroğlu, S.Hilav, O.Duru, F.Edgü, Yüksel Arslan Bir Dönem 1951-1961, 1978; S. Tansu%, Sanata Yaklaşım, 1976.

Türk ve Dünya Ünlüleri Ansiklopedisi

İlgili Makaleler