Edebi Şahsiyetler

Kurt Weill Kimdir, Hayatı, Eserleri, Hakkında Bilgi

WEILL, Kurt (1900-1950)

Alman asıllı ABD’li müzikçi. Epik tiyatro yapıtları için hazırladığı özgün bestelerle tanınmıştır.

2 Mart 1900’de Dessau’da doğdu, 3 Nisan 1950’de New York’ta öldü. Berlin’deki Yüksek Müzik Okulu’nda E. Humperdinck’in öğrencisi oldu. 1919-1920 yıllarında Dessau ve Lüdenscheid’da opera yönetmeni ve orkestra şefi olarak çalıştı. 1921-1924 arasında Berlin’de Ferruccio Busoni’nin (1866-1924) yanında öğrenimini sürdürdü. 1926’da şarkıcı Lotle Lenya ile evlendi. 1927’de B.Brecht ile birlikte çalışmaya başladılar. Brecht’in Aufstieg und Fail der Stadt Mahagonny (Mahagonny Kentinin Yükselişi ve Düşüşü) adıyla yeniden yazacağı Mahagonny oyunu bu işbirliğinin ilk ürünü oldu. Weill hem Yahudi, hem komünist olduğu için 1933’te Nasyonal Sosyalistler yönetime gelince eşiyle birlikte yurdunu terk etmek zorunda kaldı. Bir süre Londra ve Paris’te yaşadıktan sonra ABD’ye geçti. 1936’da ABD uyruğuna girdi.

Weill’in ilk yapıtları orkestra için bestelerdir. Daha çok dışavurumcu öğeler taşıyan ilk operalarıyla döneminin Alman bestecileri arasında önemli bir yer kazanmıştır. Ancak asıl ününe Brecht ile birlikte
çalışmaya başlayınca ulaşmıştır. 1928’deki Die Dreig-roschenoper (Uç Kuruşluk Opera) bu ikilinin en önemli çalışmalarından biridir. Weill yapıtlarında Hindemith’in de ilgilendiği izlcyici-sanatçı ilişkisi üzerinde düşünmüş, bu bestecinin de savunduğu Gebrauchsmusik (Kullanım Müziği) akımım benimsemiştir. Bu konudaki görüşleri, Brecht’in Epik tiyatro anlayışı ile uyum içindedir. Sahne yapıtlarında müziği sadece eylemi destekleyen değil, gerekli yerlerde onun üstüne çıkabilen bir öğe olarak görmüştür. Alman ve ABD halk ve sokak şarkıları, caz, onun alaycı, esprili ve iğneleyici müziğinin esin kaynağını oluşturmuştur. Melodi, ritim, armoni ve orkestralama tekniği ile kolayca ayırt edilen bir üslup geliştirmiştir. 20.yy’ın en özgün sanatçılarından biri olarak, tiyatro müziğinin gelişimini olduğu kadar, Hindemith, Orff, Gershwin gibi bestecileri de etkilemiştir.

• YAPITLAR (başlıca): Der Protagonist, 1926; Na und? 1926, (“Ee, Peki?”); Royal Palace, 1927, (“Kraliyet Sarayı”); Mahagonny, 1927; Die Dreigroschenoper, 1928, (Uç Kuruşluk Opera); Der Jasager (Hindemith ile), 1930, (“Evet Diyen”); Die sieben Todsünden, 1933, (Anna’nın Yedi Ana Günahı);KnickerbockerHoliday, 1938; Lady in the Dark, 1941, (“Karanlıktaki Kadm”); Doıan in the Valley, folk-opera, 1948, (“Aşağıda Vadide”).

Türk ve Dünya Ünlüleri Ansiklopedisi

İlgili Makaleler