Edebi Şahsiyetler

Georg Fuchs Kimdir, Hayatı, Eserleri, Hakkında Bilgi

FUCHS, Georg (1868-1949)

Alman yazar ve tiyatro yönetmeni. Tiyatroda sahne kullanımına yenilikler getirmiş, büyük seyirci kitleleri için oyunlar hazırlamıştır.

15    Haziran 1868’de Odenwald’da doğdu, 16 Haziran 1949’da Münih’te öldü.Giessen ve Leipzig’ üniversitelerinde filoloji ve tarih öğrenimi gördü. 1891’de Münih’e giderek çeşitli dergilerde yazar ve yayın yönetmeni olarak çalıştı. 1896’da Hessen büyük dükünün çağrısı üzerine Darmstadt’a gitti veorada Yeni Sanat (Art-Nouveau) eğilimli sanatçıların oluşturduğu Künstlerkolinie’ye (Sanatçılar Kolonisi) katıldı. 1901’de açtığı Alman Sanatçıları İçin Bir Belge adlı sergiyle büyük ilgi topladı. 1904’te Münih’e döndü, birçok sergi açtı ve çeşitli yayın organlarında çalıştı, belediye başkanının sanat danışmanlığını yaptı. 1907’de Künstler Theater’ı (Sanatçılar Tiyatrosu) kurdu ve 1914’e değin bu toplulukla 1910 ve 1911’de düzenlenen Halk Şenlikleri’nde Max Reinhardt’la birlikte büyük seyirci kitleleri için gösteriler hazırladı, oyunlar yazdı ve yönetti. 1922 dolaylarında Bavyera’nın Almanya’dan ayrılması için çaba gösterenlere katıldı. 1923’te bir Fransız casusuyla görülünce vatana ihanet suçundan 12 yıl ağır hapis cezasına çarptırıldı. 1927’de affedildi. 1931’de yayımlanan Wir Zuchthdusler (“Biz Mahkûmlar”) adlı kitabında, cezalandırma olgusunun doğru irdelenmesi ve biçiminin yeniden gözden geçirilmesi gerektiğini savundu.

Yönettiği oyunlarda basit sahneler, yoğun, doğal bir oyun biçimi ve Antik tiyatroya yönelik bir oyun düzeni kullanmıştır. Kitle tiyatrosuna yakınlık duymuş, oyuncu ve izleyici arasındaki ilişkiyi ön planda tutmuştur. Tiyatroda İtalyan biçimi kutu sahneye karşı çıkmış, 18. yy’dan beri yaygın olarak süregelen bu tür sahneyi kendi oyunlarında kullanmamıştır.

•    YAPITLAR (başlıca): Kuramsal: Das Werk des Malers Fleinz Heim, 1896, (“Ressam Heinz Heim’m Yapıtı”); Grossherzog Emst Luduoig und die Ausstellung der Künstler-Kolonie in Darmstadt, 1901,(“BüyükDük Emst Ludwig ve Sanatçılar Kolonisi’nin Darmstadt’taki Sergisi”); Die Schaubühne der Zukunft, 1905; Das Münchner Künstler theater, 1908, (“Münih Sanatçılar Tiyatrosu”); Die Revolution des Theaters, Ergebnisse des Münchner Künstlertheaters, 1909, (“Tiyatro Devrimi, Münih Sanatçılar Tiyatrosu’nda Alınan Sonuçlar”); Die Sezession in der dramatischen Kunst und das Volksfestspiel, 1911, (“Tiyatro Sanatında Sezession ve Halk Şenliği”); Das Passionsspiel und sein Wiedergeburt im Weltkriege, 1916, (“Pasiyon Oyunu ve Dünya Savaşı Sırasında Yeniden Ortaya Çıkışı”). Oyun: Till Eulen’piegel, 1905; Manfred, 1905; Hyperion, 1905. Çeşitli: Wir Zuchthdusler, 1931, (“Biz Mahkûmlar”).

Türk ve Dünya Ünlüleri Ansiklopedisi

İlgili Makaleler