Burhaneddin el Merginani Kimdir, Hayatı, Eserleri, Hakkında Bilgi
Ebü’l-Hasen Burhânüddîn Alî b. Ebî Bekr b. Abdilcelîl el-Fergânî el-Mergînânî (Ö. 593/1197) el-Hidâye adlı eseriyle tanınan Hanefî fakihi.
Mâverâünnehir’de Fergana bölgesine bağlı Mergînân şehrinin Riştân köyünde doğdu. Hz. Ebû Bekir’in soyundan olup çeşitli âlimler yetiştiren bir aileye mensuptur. Leknevî, el-Hidaye’n’in matbu nüshasının başına koyduğu biyografide MerginânîYıin 8 Receb 511’de [5 Kasım 1117] doğduğuna dair bir rivayet nakleder. Ziriklî’nin verdiği 530 (1136) yılının, Merginânî’nin kendilerinden ders aldığı hocaları Sadrüşşehîd’in 536 (1141-42), Necmeddin en-Nesefî’nin 337 yılında öldükleri dikkate alındığı takdirde yanlış olduğu anlaşılır.
Merginânî, Şemsüleimme es-Serahsî-den ders alan anne tarafından dedesi Ebû Hafs Ömer b. Ali ez-Zenderâmasî, Necmeddin en-Nesefî, Sadrüşşehîd, Alâeddin es-Semerkandî’nin öğrencisi Ziyâed-din Muhammed b. Hüseyin el-Bendenîcî, Şemsüleİmme es-Serahsî”nin öğrencisi Osman b. Ali el-Bîkendî, Ebû Muhammed Ziyâeddin Sâid b. Es’ad el-Mergınânî ve Kıvâmüddin Ahmed b. Abdürreşîd el-Buhârî gibi hocalardan okudu. Başta fıkıh olmak üzere hadis, tefsir, Arap dili ve edebiyatı alanlarındaki bilgisiyle tanındı. Kaynaklarda “imam, hafız, muhakkik” gibi sıfatlarla anılmakta, çağdaşları Kâdîhan, Burhâneddin Mahmûd b. Ahmed el-Buhârî, Zahîrüddin Muhammed b. Ahmed el-Buhârî ve Ahmed b. Muhammed el-Attâbî gibi âlimler tarafından ilmî dirayeti dile getirilmektedir. Taşköprizâde, kendisini Hanefî mezhebi içerisinde ashâb-ı tercihten sayarken Leknevî onun mezhepte müctehid kabul edilmesinin daha doğru olacağını, son dönem Osmanlı âlimlerinden Seyyid Bey ise kitaplarının meselede müctehid olduğuna şahitlik ettiğini belirtmektedir. Merginânî’nin öğrencileri arasında oğulları Celâleddin Muhammed ve Nizâmeddin Ömer yanında Şemsüleİmme el-Kerderî, Celâleddin Mahmûd b. Hüseyin el-Üsrûşenî ve Ta’Hmü’l-müte’allim müellifi Zernûcî gibi âlimler bulunmaktadır. 14 Zilhicce 593’te [28 Ekim 1197] vefat eden Merginânî Semerkant’ta defnedildi.
Mergînânî, el-Hidâye’ûe fıkıh konularının tasnifiyle ilgili olarak önceki Hanefî hukukçularının sistematiğine bağlı kalmakla birlikte zaman zaman farklı düzenlemeler de yapmış, meselâ nafakaya dair hükümler nikâh bölümünde ya da müstakil bir bölüm halinde ele alınırken Merginânî bu konuya talâk kısmında temas etmiştir. Onun diğer hukukçulardan farklı görüşler benimsediği de görülmektedir. Kocanın İktidarsızlığı durumunda söz konusu edilen bir yıllık bekleme süresinde güneş takviminin esas alınması gerektiği şeklindeki görüşe karşılık Merginânî ay takvimini dikkate almıştır.