Ahmet Şuayip kimdir? Hayatı ve eserleri hakkında bilgi
Ahmet Şuayip kimdir? Hayatı ve eserleri hakkında bilgi: Ahmet Şuayip, İstanbul’da doğdu (1876). Ortaöğrenimini Vefa İdadisi’nde, yükseköğrenimini Hukuk Mektebi’nde tamamladı. Bitirdiği okulda idare Hukuku okuttu. II. Meşrutiyetten sonra “ittihat ve Terakkinin yönetimine katılan yakın arkadaşlarının çağrılarına karşın politikaya girmedi. Maarif Meclisi Üyeliği, İlk Tedrisat ve İstanbul Maarif Müdürlüğü, görevleri arasındadır (Ölümü 1910).
Servet-i Fünun dergisinin hareketli döneminde “Hayat ve Kitaplar”, “Ulum-u Siyasiye ve içtimaiye” genel başlıkları ile yayımladığı makaleleri ilgiyle karşılanan Ahmet Şuayip, kimi XIX. yüzyıl tarihçilerinin kişiliklerini anlatan inceleme yazıları da yazdı. Bunlarda Albert Sorel’in yöntemini benimsiyor, Alman tarihçilerinden Niebühr, Ranke; Fransız tarihçilerinden Paul Heriot vb.’leri tanıtmaya çalışıyordu. Gene bu yıllarda Servet-i Fünun’da çıkan yazılarında H. Taine’in toplumbilimci, tarihçi, felsefeci ve eleştirmeci yönleri üzerinde durdu; kuramlarını XVIII. ve XIX. yüzyıl düşünürlerinin kuramlarıyla tartışarak, özellikle sanat ve edebiyat görüşlerini yansıttı. II. Meşrutiyetten hemen sonra arkadaşı Mehmet Cavit (ittihat ve Terakki Hükümetlerinin Maliye Nazırı) ve Rıza Tevfik’le birlikte pozitivist hareketin öncü organı sayılan “Ulûm-u İktisadiye ve İçtimâiye” (1908-1909) dergisinde toplumbilimin işlevini tanıtmaya çalışırken Rousseau, Comte, Hegel, Taine, Renan vb. düşünürlerin öğretileri üzerinde durarak karşılaştırmalar yaptı. Servet-i Fünun’da çıkan yazılarını topladığı tek kitabı Hayat ve Kitaplar (1901, 1909) adını taşıyor.
Kaynak: Çağdaş Türk Edebiyatı , Meşrutiyet Dönemi 2, Şükran KURDAKUL, 1994, Evrensel Basım Yayın.
Ahmet Şuayip kimdir? Hayatı ve eserleri hakkında bilgi: Türk yazarı ve hukukçusu (İstanbul 1876-ay.y. 1910)., Vefa İdadesi’nde okuyup, Hukuk Mektebi’ni bitiren Ahmet Şuayip, Servet-i Fünun hareketine katılarak, dergide yazmaya başladı. Maarif Meclisi üyeliği, Tedrisat müdürlüğü ve İstanbul Maarif müdürlüğü yapıp, 1908’den sonra Rıza Tevfik ve Mehmet Cavit ile birlikte Ulûm-u İktisadiye ve İçtimaiye Mecmuası’nı çıkardı. Divan-ı Muhasebet müddeiumumiliğinde (Sayıştay savcılığı) bulundu.
Servet-i Fünun’da sürekli olarak yazdığı Hayat ve Kitaplar, Esmar-ı Matbuat başlıklı yazılarıyla Türk düşüncesinin gelişmesine katkıda bulunan Ahmet Şuayip, Servet-i Fünun hareketinin düşünsel tabanını oluşturmuştur. Gerek çağdaş Batı düşüncesini aktarmak, gerek tarih, iktisat ve toplumbilim alanlarında çalışmakla, yaşadığı çağın önemli düşünce adamlarıarasındayeral- mıştır. Özellikle Hayat ve Kitaplar’daki, edebiyat ve toplum olaylarının bilimsel yöntemlerle nasıl incelenmesi gerektiğini açıklayan düşünceleri, çağına göre bir yeniliktir.
Başlıca yapıtları: Hayat ve Kitaplar (edebiyat tarihi üstünde durulmakta, Batı’nın ünlü sanatçıları ve düşünürleri tanıtılmaktadır. Servet-i Fünun’da yayınlandıktan sonra kitap haline getirilmiştir, 1901 -1913); Esmar-ı Matbuat (basılmadı; bu ad altında haftada bir Fransız gazete ve dergilerinden özetler yapıyor ya da çeşitli konularda eleştiriler yazıyordu).
KAYNAK: GROİLER İNTERNATİONAL ENCYCLOPEDİA, CİLT-1, 1993, DANBURY, CONNECTİCUT-İSTANBUL