TANRI
TANRI
Üah, evrende bulunan
her şeyi yaratan ve nizamını sağlayan yüce varlık. Bugünkü Türk şivelerinin
çoğunda Tanrı (Tafln) ilah ve gök manalarına gelir. Türkiye türkçesin-de ise bu
kelime yalnız Allah manasında kullanılmıştır.
Orhun kitabelerinde
teflri daima ilahî bir kuvvet olarak geçer; onun iradesi ile kaan (hükümdar)
iktidara gelir. Bizzat bu hükümdar tanrı gibi ve tanrı doğumludur, (tenn tek
tefinde bolmış) ve tanrı tarafından yaratılmıştır (tefin yaratmış). Tanrı türk
halkını korur, onun millî varhğnın sürmesini sağlar; dolayısıyla Türk Tefirisi
diye anı-hr. Gök tann yanında yer ve su ruhlarının da millet ve ferdin kaderi
üzerinde bir dereceye kadar etkili olduklan kabul edilir. Fakat en yüksek
ilahi varlık Tanrı’dır. Orhun kitabelerinde bazen tann mefhumunun gerektiği
yerde kullanılmadığı da görülmektedir. “Üstte mavi gök yerde yağız
yer” (üze kök teflri asra yağız yir) ve ikisi arasında insanlar
yaratılmıştır. Fakat bunları kimin yarattığı belirtilmemiştir. Bununla
birlikte Eski Türklerdeki dini anlayışın tesbitinde şamanlık’ı hareket noktası
kabul eden, bir takım hayvan ve taşlara kudsiyet izafe ettiklerinden ötürü
totemcilik unsurlarının bulunduğunu ve dolayısıyla çok tanrılı bir inanışa
sahip olduklarını ileri süren araştırmacıların bulunmasına rağmen bu
görüşlerin Eski Türklerde tek tann inanışının bulunduğu görüşünün lehinde,
doğru olmadığı günümüzde kabul görmeğe başlamıştır. Sonraki devirlerde ise
diğer milletlerle temasın neticesinde Türklerdeki tann-anlayışında Çin dünya
görüşünün, Budizmin, Zerdüştlüğün hatta Hıristiyanlığın tesirleri de görülmüştür.
Fakat bu dahil olan unsurlar ve tesirleri gerçekte mevzii kalmış ve Türk
milletinde-ki özgün tek tann inanışının yerini almamıştır. Bundan ötürü Türklerin
kitleler halinde zorlama olmaksızın İslam dinine girmelerinde diğer sebebler
yanısıra tek tann inanışlarının da rolü olduğu söylenilebilir.
(SBA)