Edebi Şahsiyetler

Serge Lifar Kimdir, Hayatı, Eserleri, Hakkında Bilgi

LIFAR, Sergey (1905 – – 15 Aralık 1986)

Rus asıllı Fransız dansçı, koreograf ve bale yönetmeni. Modern Fransız balesinin kurucuları arasındadır.

2    Nisan 1905’te Kiev’de doğdu. B.F.Nijinska’nın yanında yetişti. Dansı ile Diaghilev’in ilgisini çekince onun çağrısı üzerine 1923’te Paris’e gitti ve Rus Baleleri Topluluğu’na katıldı. Bir yandan da E.Cechetti, Nicolai Gustavovich Legat (1869-1937) ve Pierre Vladimirov (1873-1970) gibi dansçılarla çalıştı. 1925’te Rus Baleleri Topluluğu’nun başdansçısı oldu. Danslarındaki duygulu, lirik yorumu ve adaleli vücudu arasındaki karşıtlıkla da ilgi çekerek kısa zamanda büyük ün kazandı. 1929’da Diaghilev’in ölümü üzerine Rus Baleleri Topluluğu dağılınca çalışmalarını Paris Opera’sında sürdürdü. 1945’e değin burada başdansçı ve koreograf olarak çalıştı, topluluğun repertuarını yeniden ele aldı, haftalık bale gösterileri düzenledi. 1945’te, II.Dünya Savaşı sırasında Fransa’ daki işgalci Alman birlikleriyle işbirliği yapmış olmakla suçlanarak görevinden alındı. Aynı yıl Paris’ ten ayrıldı ve Monaco’ya giderek Nouveaux Ballet de Monte Carlo’da sanat yönetmenliği yapmaya başladı. Burada Aubade, Chota Roustaveli, Nauteos gibi baleleri sahneye koydu. 1947’de Paris’e döndü ve yeniden Paris Operası’na girdi. 1956’da Giselle’i son kez yorumlayarak dansı bıraktı. Ancak 1958’e değin koreograf ve sahneye koyucu olarak çalışmalarını sürdürdü. 1959’dan sonra da bağımsız çalışmaya başladı. Hollanda Balesi, Buenos Aires’teki Theatro Colön, Batı Berlin Operası ve Milano’daki La Scala’ da birçok bale sahneye koydu. Bale tekniğini geliştirmeye yönelik çeşitli kitaplar yazdı. 1947’de kurduğu Paris Koreografi Enstitüsü, 1957’de kurduğu Dans Üniversitesi ve Paris Güzel Sanatlar Akademisi başta olmak üzere çeşitli sanat kuruluşlarında görev aldı.

Lifar bir bale yorumunun başarılı olabilmesi için, dansın kendi ritminin yeterli olduğunu, başka hiçbir sanatın desteğinin gerekmediğini savunmuştur. 1935’te düzenlediği Ikarus adlı müziksiz balesi bu düşünceleri doğrultusunda bir yapıttır.

•    YAPITLAR (başlıca): Koreografi: Prometheus’un Yaratıkları, müz. Beethoven; Bacchus ve Ariadne, 1931, müz. Roussel; Salata, 1935, müz.Milhaud; L’apres-midi d’un faune, 1935, müz, Debussy, (Bir Faun’un Öğleden Sonrası); Ikarus, 1935; Hamasie, 1936, müz.Szymanowski; Le çantique des cantiques, 1938, müz. Honegger, (ilahilerin İlahisi); Entre deux rondes, 1940, müz. M.Samuel-Rousseau, (İki Rond Arasında); Bolero, 1941, müz. Ravel; Süite en blanc, 1943, müz. Lalo, (Beyaz Süit); Aubade, müz. Poulenc; Dramma per musica, müz. Bach; Chota Roustaveli, müz. Honegger; Çıplak Dağda Bir Gece, 1946, müz. Mussorgski; Le chevalier errant, 1950, müz. Ibert, (Gezgin Şövalye); Pamuk Prenses, 1951, müz. Yvain; Ateş Kuşu, 1954, müz. Stravinski; Romeo ve Juliet, 1955, müz. Prokofiev. Kitap: La danse, 1938, (“Dans”); Traite de danse academique, 1949, (“Akademik Dans Bilgisi”); Histoire du Ballet Russe, 1950, (“Rus Baleleri Tarihi”); Traite de choregraphie, 1952, (“Koreografi Bilgisi”); Musi-que par la danse, 1955, (“Dans Yoluyla Müzik”); Au service de la danse, a la recherche d’une Science: la choreologie, 1958, (“Dansın Hizmetinde Bir Bilim Yaratma Çabası: Koreoloji”); Histoire du halet, 1966, (“Bale Tarihi”).

Türk ve Dünya Ünlüleri Ansiklopedisi

İlgili Makaleler