Sosyoloji

Platon – Epinomis

Platon – Epinomis

Kleinias

İşte üçümüz
de tam sözleştiğimiz saatte buluştuk. Yabancı sen, Megillos ve ben şimdi
üçümüz, zeka meselesinin ne olduğunu inceleyebilir, elde edilecek en yüksek
zekaya sahip olmak isteyen bir kimsenin içinde bulunması gereken en iyi durumun
ne olabileceğini düşünebiliriz. (s. 973 a)

Atinalı

Hayat
zahmetli bir şeydir. (s. 973d)

…insan bir
sanatı istediği kadar ustalıkla işlesin, bunun hiçbir değeri yoktur. Çünkü
taklit insana bilgelik kazandırmaz. (s. 975d)

…insandan
sayıyı kaldırırsak, bilgelikle hiçbir ilişiği kalmaz. Çünkü hesap gücünü
kaybeden hayvan ruhu, hiçbir zaman tam erdeme ulaşamaz. (s. 977c)

Bütün
iyiliklerin kaynağının sayıda olduğunu kabul etmeliyiz. Ondan hiç kötülük
gelmez. (s. 978a)

Büyük olsun
küçük olsun her şeyle uğraşan birçok tanrılar vardır ve bunlar doğruluğun
bahsinde hatıra gönle bakmazlar.

Ruhlar
kendilerini taşıyan bedenlerden daha yaşlıdırlar. (s. 980d)

…ilk olarak
meydana gelenin ilkesinin de daha önceden var olması gerekir. (s. 980e)

…meydana getirmek,
şekil vermek ruhun işidir.

Ruh

…yalnız
akılda yaşar.

Beş cisim
olduğunu söylemiştik (ateş, su, hava, toprak, esir)

…beş
cisimden birinin veya ötekinin çok bulunmasına göre, sayısız çeşitteki
hayvanlar meydana gelir. (s. 981c)

…hem
tanrısal hem de ölçülü olan kimseler, başka erdemlerden de doğal olarak pay
almış oldukları için mutlu bir bilgiyi de öğrenmiş bulunduklarından, tanrı
vergisi olan şeyleri elde edebilirler.

Bütün bu
işleri başarmış olan insanlara en yüksek işler emanet edilebilir. (s. 992c, d)

Türkçeleştiren:
Adnan Cemgil

Sosyal
Yayınlar, 2001