Mevlid Nedir -Arap Edebiyatında- Özellikleri, Hakkında Bilgi
Arap edebiyatında meviid, Hz. Peygamber için yazılan medih türündeki şiirleri ifade ettiği gibi onun doğumu, hayatı, isimleri hasâis ve şemaili, faziletleri, mucizeleri ve gazveleri gibi konularını kapsayan sîret türü eserler için de kulanılmaktadır.
604 (1207) yılında Erbil Atabeği Muzafferüddin Kökböri tarafından düzenlenen ihtişamlı mevlid kutlamalarında okunmak üzere İbn Dihye el-Kelbî’nin mensur olarak kaleme aldığı ve sonunda bir methiyenin de bulunduğu et-Tenvîr fî mevlidi’s-sirâci’l-münîr adlı eseri şöhretinden dolayı ilk meviid kitabı olarak kabul edilmiştir. Halbuki ondan çok önce de bu türde bazı eserler kaleme alınmıştır. Ali b. Hamzael-Kisâî’ye(ö. 189/805] nisbet edilen sîret formunda bir eserle Vâkıdî’ye (ö. 207/823) ait Mevlidü’l-Vâkıdîmcfa’ş-şerh ‘ale’t-temâm adlı manzumenin yazmaları Berlin Kraliyet Kütüphanesi’nde bulunmaktadır Muhammed b. İshak el-Müseyyebî’nin (ö. 236/850) bir meviid yazdığı, Ebü’l-Kâsim Abdülvâhid b. Muhammed el-Mutarriz’in (ö. 439/1047) kaleme aldığı kasidenin Bağdat’taki meviid kutlamalarında okunduğu belirtilmektedir. Aynı şekilde Gazzâlî’ye bir meviid kitabı nisbet edildiği gibi Ebü’l-Ferec İbnü’l-Cevzî’nin Mevlidü’n-nebi’si de meşhurdur. Dolayısıyla Arap edebiyatında “meviid” terimi II. (VIII.) yüzyılın sonlarına doğru ortaya çıkmış, meviid literatürü İbn Dihye’-den çok önce başlayıp gelişmiştir. Bununla birlikte ilk zamanlarda meviid teriminin “tarih ve siyer” anlamına geldiği de iieri sürmüştür.
İbn Dihye’nin çağdaşlarından Ebü’l-Abbas Ahmed el-Azefî’nin yazmaya başladığı ed-Dürrü’l-munazzam İbn Abbasîler zamanında Mervân b. Ebû Hafsa, Ebû Dülâme, Mutr b. İyâs ve Selm el-Hâsİr gibi Şiî şairlerinin Ehl-i beyt ve Hz. Peygamber için yazdığı methiyeler bu tür mevlidler için ilham kaynağı teşkil etmiştir.
Genel olarak meviid müellifleri, başta Kâ’b b. Züheyr’in Kasîdetü’l-bürde’si olmak üzere bu eserin çok sayıdaki nazîreleriyle Hassan b. Sâbit’in Resûlullah için yazdığs şiirlerden, Abdullah b. Revâhave diğer bazı sahâbîlerin nazmettiği methiyelerden ilham almıştır. Ali Fehmi Câbiç, sahabenin bu şiirlerini Hüsnü’ş-şıhâbe fî şerhi eşcâri’s-sahâbe adlı eserinin I. cildinde toplamıştır. Ancak mevlidlerin mevzu itibariyle asıl kaynağını siyer, megâzîve şemail kitapları oluşturur. Bunların başında İbn İshak’ın es-Sîre’siyle İbn Hişâm’in es-Sîretü’n-nebeviyye’si ve Ebû îsâ et-Tirmizî’nin Şemâ3ilü’n-nebıs gelir.