Tarihi Eserler

Mescidi Hayf Nerede, Tarihi, Hakkında Bilgi

Mescid-i Hayf. Mina’da Hz. Peygamber’in Veda haccında çadır kurduğu ve cemaatle namaz kıldığı yerde yapılan mescid.

Mina’da dağın eteğinde kurulduğun­dan Arapça’da vadilerde su yatağının biraz yukarısındaki yerler için kullanılan hayf adıyla anılan mescid, hac ibadetinin yapıldığı önemli mekânlardan birinci cemrenin (küçük şeytan] hemen yakının­dadır. Aralarında Hz. Musa’nın da yer al­dığı yetmiş nebînin mescidin inşa edildi­ği yerde namaz kıldığı yetmiş peygamberin kabri­nin burada bulunduğu [Fâkihî, IV, 266; Taberânî, el-Mü’cemü’l-kebîr, XII, 414] şeklindeki rivayet hadis olarak nakledilmektedir. Rivayete göre Hz. Âdem de burada medfundur.[Fâkihî, lll, 208; IV, 271; İbnAsâkir, VII, 458] “Ancak üç mescid için [Mescid-i Haram, Mescid-i Nebevî, Mescid-İ Aksa] bunların içinde ibadet etmek amacıyla yolculuğa çıkılır …” hadi­sinin bir rivayetinde bunlardan biri olarak Mescid-i Hayf zikredilmişse de Buhâri sened zincirindeki kopukluğa dikkat çekip bu rivayeti tenkit etmiştir. Birçok peygamberin bu mekân­da ibadet ettiğine dair rivayetler buranın eskiden beri bir ibadet yeri olduğunu göstermektedir. Resûl-i Ekrem de bu yerde namaz kıldıktan sonra insanlara hitap etmiştir. Hac mevsiminde bazı âlimlerin bu mescidde toplanıp ilmî münazaralar yaptıkları, Ahmed b. Hanbel’in, minaresine dayanıp hadis ve fıkıh ders­leri verdiği kaydedilmektedir.

Hz. Peygamber’in namaz kıldığı bu ye­rin çevresi sonradan duvarla çevrilip mes­cid haline getirilmiştir. Bir rivayete göre Resûl-i Ekrem mescidin bulunduğu yere geldiğinde yüksekçe bir yer görüp Bilâl-i Habeşî’den burada ezan okumasını iste­miş, daha sonra buraya bir minare yapıl­mıştır. İlkdönemîerden itibaren müslümanlar Mescid-i Hayf’a büyük değer vermişlerdir. Ebû Hüreyre, Mekke’de ikamet edecek olsa her cumartesi burasını ziyaret edip iki rek’at namaz kılacağını, Sa’d b. Ebû Vakkas da burada iki rek’at namazı Beytülmakdis’i iki defa ziyaret edip orada namaz kılmaya tercih edeceğini söylemiştir. Hz. Peygamber’in uygulaması sebebiyle fıkıh âlimleri de Mescid-i Hayfta cema­atle namaza iştiraki müstehap saymış­lardır.

İlgili Makaleler