Edebi Şahsiyetler

Leonide Massine Kimdir, Hayatı, Eserleri, Hakkında Bilgi

MASSİNE, Leonide (1895-1979)

Rus asıllı ABD’li dansçı ve koreograf. Klasik baledeki yenileşmenin önemli temsilcilerindendir.

8    Ağustos 1895’te Moskova’da doğdu, 15 Mart 1979’da Almanya’da Westfalya bölgesinde Weseke bei Borken’de öldü. Asıl adı Leonid Fedoroviç Miassin’dir. 1912’de Moskova Çarlık Bale Okulu’ nu bitirip Bolşoy Balesi’nde çalıştığı sırada, Diaghilev’in çağrısı üzerine 1914’te Paris’teki Rus Baleleri’ne katıldı. Birkaç ay Cecchetti’den ders aldı ve başrollerde dans etti. 1915’te Diaghilev’in yönlendirmesiyle Nijinski’nin yerine koreograf oldu. 1920’de Ida Rubinstein (1885-1960) ile çalışmaya başladı. 1932’de Balanchine ile birlikte, Colonel de Basil (1888-1951) ve Rene Blum’ün (1878-1942) kurduğu Monte Carlo Rus Baleleri’nin koreograflığını kabul etti. 1938’de Basil ile arası açılınca bağımsız bir topluluk kurarak 1942’ye değin Monte Carlo’da kaldı. II.Dünya Savaşı sırasında ABD’ye gitti ve Russe Highlights Balesi adlı bir topluluk kurdu. 1947’de Avrupa’ya döndü. İngiltere Kraliyet Balesi’nde dersler verdi. 1966’da yeni kurulan Monte Carlo Balesi’nin sanat yönetmeni ve koreografı oldu. Oğlu Lorca (1944) ve kızı Tatiana da bale dünyasının tanınmış adlarındandır.

Massine, o yıllarda Avrupa’nın en başarılı topluluklarından olan Rus Baleleri’nde, Fokine’in başlattığı yenilikçi tutumu sürdürdü. Halk danslarından ve klasik balenin yarı-karakter danslarından yararlanarak anlatım ve tipleme alanında hem bireysel, hem de toplu figürlere zenginlik kattı. Kendisi de özellikle dramatik tiplemelerde başarılı bir dansçı olarak tanındı. Diaghilev ve Fokine’nin plastik sanatları bir bütün olarak gören yaklaşımlarını benimsemişti. Bu anlayışın en başarılı ürünlerinden biri, koreografisini onun yaptığı ve gerçeküstücü sanatın baledeki ilk uygulamalarından sayılan Parade’dıt (“Geçit”). Yapıt, Erik Satie’nin müziği, Picasso’nun dekor ve giysileri ve Cocteau’nun metni ile ilginç bir işbirliği örneğidir.

Massine, daha sonraki koreografilerinde Picasso, Matisse, de Falla ve Stravinski gibi tanınmış adlarla çalışmayı sürdürmüştür. 1930’larda senfonik müziği balede kullanmayı denemiştir. Bunun ilk örneği olan, Çaykovski’nin 5.Senfoni’sı üzerine yaptığı Les Presa-ges (“Kehanet”) büyük başarı kazanırken, Brahms’ın 4.Senfoni’si ile düzenlediği Choreartium, alışılmışı zorlayan yapısıyla tepki uyandırmıştır. Ancak, bu türde çalışmalarını sürdüren Massine, sahne düzenlemesi ve kostüm anlayışındaki sınırlamalarda da değişikliklere yol açmıştır. Hoffmann’m Masalları gibi film koreografileriyle da başarılı olmuştur.

•    YAPITLAR (başlıca): Bale: Soleil de nuit, müz.Rimsky-Korsakov, 1915, (“Gece Güneşi”); Parade, müz.E.Satie, 1917, (“Geçit”); Uç Köşeli Şapka, müz. M.de Falla, 1919; Le chant du rossignol, müz.Stravinski, 1920, (“Bülbülün Şarkısı”); Pulcinella, müz.Stravinski, 1920; Les presages, müz. Çaykovski, 1934, (“Kehanet”); Choreartium, müz. Brahms,1934;“7. Senfoni”,müz. Beethoven, 1938. Kitap: My Life in Ballet, 1960, (“Bale Yaşamım”).

Türk ve Dünya Ünlüleri Ansiklopedisi

İlgili Makaleler