Edebiyat Sözlüğü

Koş­ma Nedir, Nazım Biçiminin Türleri, Özellikleri, Hakkında Bilgi

Koş­ma. Şekil, konu ve ezgi özellikleri bulunan ve Türk halk edebiyatında en çok kullanılan nazım şekli.

Türkçe koşma kelimesi koşmak (ekle­mek, katmak) fiilinden türemiş olup “güf­teye beste ilâvesi” demektir. Tarihî metin­lerin raks ile beraber söylenen “koşucu­na çok benzeyen koşma “saz eşliğinde okunmak için hece ölçüsüyle yazılmış, ilk parçanın birinci, ikinci ve dördüncü mıs-ralarıyla öteki parçaların dördüncü mısra­ları birbiriyle, diğer mısralar kendi arala­rında kafiyeli, konulan sevgi ve tabiat olan halk şiiri türü” olarak tanımlanmak­tadır. Türkler’in İslâmiyet’in etkisi altında meydana getirdikleri ilk manzum eserler­den Kutadgu Bilig’İn ası! metninde koş­maya rastlanmamakta, ancak esere daha sonra ilâve edilmiş bir manzum parçada koşuğ kelimesi geçmektedir. Dîvânü lugati’t-Türk’te ise koşuğ “şiir. kaside” an­lamında kullanılmıştır (1,376). Koşuğa gö­re daha yeni bir kelime olan koşma, küçük farklarla günümüzdeki çeşitli Türk lehçelerindede mevcuttur. M. Fuad Köprülü, Ana­dolu Türkleri’nde görülen koşma nazım şeklinin Doğu Türkleri’ndekİ koşuk ve Altay Türkleri’ndekİ “kojon”lardan farklı ol­madığını belirtmekte Reşit Rahmeti Arat ve Pertev Naili Boratav ise bu görüşe katılmamaktadır. Türk edebiyatında hece vezniyle yazılmış ilk şi­irlerin koşmalar olduğu söylenebilir. An­cak eldeki koşma örneklerinin XV. yüzyı­lın sonlarından daha gerilere götürülmesi mümkün değildir. Bunun en önemli sebebi Türk halk edebiyatının sözlü gelenek içinde gelişmiş olmasıdır.

Türk edebiyatında hece vezninin kulla­nıldığı şiirler içinde ilk sırada yer alan koş­manın kafiye şeması birinci dörtlük abab (xaxa veya aaab), diğer dörtlükler ise cccb-dddb-… şeklinde düzenlenir. Baştan sona kadar devam eden ana kafiye (b) şe­kil birliğini sağlar. Ana kafiyenin bulundu­ğu mısralara “bağlama mısraı” denir. Koş­manın diğer özellikleri değişse bile bağ­lama mısraı ve kafiyesi değişmez. Bura­daki bağlama mısraı bazan nakarat da olabilir. Koşmalar irticalen söylenen şiirler olduğundan daha çok yarım kafiye kulla­nılır. Hece vezninin genellikle 4 + 4 + 3 = 11’li veya 6 + 5 = 11 ‘li kalıbıyla yazılan koşmanın değişik hece kalıplarıyla olan örnekleri de vardır. Ahmet Talat Onay beş. altı, yedi, sekiz ve on heceli koşma­ları örnekleriyle tesbit etmekle beraber halk ezgiyle okunan her şiire koşma adını verdiğinden on bir ve sekizli hece vezniyle yazılan koşmalar dışında ezgilerinden dolayı koşma adı verilenlere pek rastlan­mamaktadır. Âşık edebiyatı ile bazı tek­ke edebiyatı mensuplarının koşmalarında son dörtlükte şairin adı ve mahlası geçer. Dörtlük sayısı genel olarak üçtür; bazan dört, beş ve daha fazla da olabilir.

İlgili Makaleler