Kitabu’l Mesahif Yazarı, Konusu, Hakkında Bilgi
Kitâbü’l-Mesâhif. İbn Ebû Davud’un (ö. 316/929) resmî mushafa ve bazı sahâbîlere ait özel mushaf nüshalarına dair eseri.
Hz. Osman mushaf nüshalarını çoğalttırıp belli başlı merkezlere gönderdikten sonra herkesin bu nüshaları esas almasını istemiş, nüshalara aykırı olan okuyuşları yasaklamış, bunların hattına uymayan mushafların yakılmasını emretmişti. Sahabe arasında onun bu tasarrufu kabul görmüşse de ahrufü’s-seb’a ruhsatı kapsamında başlangıçtan itibaren bazı sahâbîler tarafından tercih edilen farklı okuyuşlar daha sonraki nesillere şâz kıraatler olarak intikal etmiş, gerek Hz. Osman’ın nüshaları arasındaki farklar, gerekse ahrufü’s-seb’a okuyuşlarına dair bazı rivayetler ilk asırlardan itibaren çeşitli adlar altında yazılan, özellikle Kitûbü’l-Mesâhif, İhtilâf ü’l-meşâhif gibi adlarla anılan eserlere konu olmuştur. Ancak İbn Ebû Davud’un bu kitabı dışında mushaflar konusunda yazılan eserlerden hiçbiri günümüze ulaşmamıştır.
Kitâbü’l-Meşâhif beş bölümden (cüz) meydana gelmekte olup birinci bölümde Zeyd b. Sâbifin Hz. Peygamber’e vahiy kâtipliği yapması, Peygamber’in Kur’an’ın dışında kendisinden bir şey yazılmasını yasaklaması, ashabın yazıyı nereden ve kimlerden öğrendikleri, Hz. Ebû Bekir’in Kur’an’ı cem’i. Hz. Ali ve Ömer’in Kur-‘an’ı cem” çalışmaları, Hz. Osman’ın mushaf nüshalarını çoğalttırması üzerinde meydana gelen ittifak, bu konuda Abdullah b. Mes’ûd’un tutumu gibi konularla ilgili rivayetlere yer verilmiştir.
İkinci bölümde, Kur’an’ın cem’i çalışmaları sürdürülürken bazı âyetlerin mushafa yazılması sırasında meydana gelen müzakereler, Kur’an’da lahin bulunup bulunmadığı, Hz. Osman’ın yazdırdığı mus-haflann sayısı ve bunların hangi merkezlere gönderildiği, Osman’ın “imam mushaf diye anılan nüshasıyla Medineliler’in okuyuşu ve mushaflan arasındaki farklar, imam nüshadan istinsah edilerek çeşitli merkezlere gönderilen mushaflar arasındaki farklar. Haccâc b. Yûsuf un Osman’ın mushaf ı üzerinde yaptığı tasarruflar, Hz. Ömer, Ali. Übey b. Kâ’b, Abdullah b. Mes’ûd ve Abdullah b. Abbas’ın özel mushafları veya okuyuşlarındaki farklılıklara dair rivayetler bir araya getirilmiştir.