Edebi Şahsiyetler

Kazimir Maleviç Kimdir, Hayatı, Eserleri, Hakkında Bilgi

MALEVİÇ, Kazimir (1878-1935)

SSCB’li ressam ve sanat kuramcısı. Geometrik soyut anlayışın ülkesinde ve Avrupa’da benimsenmesinde öncü olmuştur.

Severinoviç Kazimir Maleviç 11 Şubat 1878’de Kiev’de doğdu, Leningrad’da öldü. Eğitimini önce Kiev Sanat Okulu’nda, 1905’ten sonra da Moskova Güzel Sanatlar Akademisi’nde yaptı. Bu sıralarda izlenimci (empresyonist) bir yönde çalıştı. 1908 dolaylarında Larionov ve Gonçarova ile tanışması, üslubunda köklü bir değişime neden oldu.1913-1914 yıllarında Bireşimci Kübizm’den esinlenerek Picasso ve Braque türü yapıştırma resimler (kolaj) yaptı. 1915’te Suprematizm akımını geliştirdi. 1919-1921 arasında Moskova ve Leningrad’da resim öğretmenliği yaptı. 1921 ’de- Sanat Kültürü Enstitüsü’nün (INK-HUK) Vitebsk kolunun başına getirildi, 1922’de aynı kuruluşun Leningrad merkezinde çalıştı. 1926’da Varşova ve Dessau’ya gitti. Dessau’da iken Bauhaus okulunda ders vermekte olan J.Arp ve K.Schwitters’le tanıştı. Aynı yıl Leningrad’a yerleşti ve yeniden figüratif resme döndü. 1927’de kuramsal çalışmalarını Die        Gegendstandslose, (“Nesnesiz Dünya”) adlı kitabında topladı. 1930’larda arkadaşlarının ve ailesinin bir dizi portresini yaptı.

Maleviç sanat yaşamının başlannda Fransız ustaların etkisiyle kısa bir süre uyguladığı izlenimci üsluptan sonra, Gonçarova ve Larionov’un etkileriyle gelişmiş bir “ilkellik”e yönelmiş ve köylüleri konu aldığı resimler yapmıştır. Giderek Kübizm’in etkisine girmiş ve aynı konuları düzlemlere bölerek işlemeye başlamıştır. Kırda Yağmur Sonrası Sabahı ve Tahta Rendeleyen Adam gibi resimlerinde özellikle Leger’nin boruları anımsatan biçimlerin ve parlak renklerle karşıt tonların kullanıldığı bir üslubun varlığı gözlenir. Düzlemlerin ve hacimlerin düzenlenmesi kaygısı önem kazanmaya başlayınca, konu giderek önemini yitirmiştir. Bu gelişmeye Gelecekçilik’in etkileri de katılınca Maleviç, Kübik Gelecekçilik (Kübo-Fütürizm) adını verdiği bir üslup geliştirmiştir. Kübik Gelecekçilik 1912-1914 arasında edebiyat alanında Mayakovski’nin, resimde de Maleviç’in öncülüğünde gelişmiştir. Maleviç, bir süre de “Anlamsız Gerçekçilik” adını verdiği yapıştırma resim denemeleri yapmış, bu yapıtlarında, mantık dışı söz oyunlarına yer veren Mayakovski ve Kruçyenik gibi şairlerden esinlenerek birtakım nesnelerle sözcük parçalarını bir arada betimlemiştir. Soyutlamayı, giderek daha yoğunlaştıran Maleviç 1914’ten sonra tümüyle non-figüratif bir soyuta yönelmiştir. 1913’te Kruçyenik’in Güneşe Karşı Kazanılan Zafer adlı operası için yaptığı dekor ve kostüm çalışmaları, Suprematizm’in kuramlarını geliştirmesinde etkili olmuş, 1915’ten sonra sergilediği Sekiz Kırmızı Dikdörtgen ve Beyaz Üstünde Beyaz gibi suprematist resimleriyle tümüyle geometrik bir soyutlama ortaya koymuştur.

İlgili Makaleler