Edebi Şahsiyetler

Jeanne Moreau Kimdir, Hayatı, Filmleri, Hakkında Bilgi

MOREAU, Jeanne (1928)

Fransız sinema oyuncusu. Rollerinde, usta oyunculuğunu alımlı fiziğiyle birleştirmesini bilmiştir.

23 Ocak 1928’de Paris’te doğdu. Babası Fransız, annesi İngiliz’di. Paris Konservatuvarı Tiyatro Bölümü’nü bitirdi. 1948’de ilk kez sahneye çıktı ve yirmi yaşında Comedie-Française’in en genç oyuncusu oldu. 1952’de Theatre National Populaire’e geçti. L’heure eblouissante (“Şaşırtıcı Saat”) oyunundaki rolüyle büyük bir başarı kazandı. 1949’dan sonra film çevirmeye başladıysa da izleyicinin ve eleştirmenlerin ilgisini ancak Louis Malle’m 1957 yapımı Ascenseur pour l’echafaud (İdam Sehpası) ve 1958 yapımı Les amants (Âşıklar) filmlerindeki rolleriyle çekti. Bu filmler hem Maile, hem de Moreau’ya uluslararası ün sağladı. Gerard Philipe’le (1922-1959) birlikte oynadığı Les liaisons dangeureuses (Tehlikeli Alakalar) filminde olağanüstü bir portre çizdi. Peter Brook’un (1925) çektiği Moderato Cantabile filmi, Moreau’nun üstün oyunuyla 1961 Cannes Film Şenliği’nde ödül kazandı. 1961 ’de F. Truffaut’nun yönettiği Julet et Jim’ deki rolünde hem açık yürekli ve kaygısız, hem tutkulu ve ürkek bir kadını canlandırarak üstün bir oyun ortaya oydu. Filmde söylediği “Le tourbillon” şarkısı uzun bir süre en çok satan plak oldu. 1964’te Mata Hari’At oynadı ve filmin yönetmeni Jean-Louis Richard’la kısa süren bir evlilik yaptı. Oyuncu Lee Marvin’le birlikte ilk ABD yapımı filmini, Monte Walsh’ı (Kahramanın Sonu) çevirdi. 1976’da senaryo yazarlığını ve oyunculuğunu da kendisinin yaptığı La Lumiere filmini yönetti. ABD’li yönetmen W.Friedkin’le (1939) evlidir.

Jeanne Moreau, tiyatroculuktan gelen ustalıklı oyununu, fiziğinin sağladığı olgun kadın görünümüyle de desteklemiştir. Maile, Truffaut ve Bunuel gibi titiz, dikkatli yönetmenlerle birlikteki çalışmalarında oyunculuk gücüyle kendini kanıtlamıştır. Filmlerindeki tavırlarının yanı sıra dudaklarındaki yarı somur-tuk, ama sevimli anlatımla hem ateşli ve çok bilmiş, hem de zarif ve sezgi dolu Fransız kadınının simgesi olmuştur.

•    YAPITLAR (başlıca): Ascenseur pour l’echafaud, 1957, (İdam Sehpası); Les amants, 1958, (Âşıklar); Les liaisons dangeureuses, 1959, (Tehlikeli Alakalar); Moderato cantabile, 1960; La notte, 1961, (G ece);Jules et Jim, 1961, (Jules ve Jim); Eva, 1962, (Aldatan Kadın); Le journal d’une femme de chambre, 1964, (Bir Oda Hizmetçisinin Anıları); The Yellom Rolls-Royce, 1964, (Sarı Otomobil); Mata Hari, 1964; (Mata Hari); Le train, 1964, (Tren); La mariee etait a noir, 1968, (Siyah Gelinlik); Viva Maria!, 1965 (Viva Maria); Monte Walsh, 1970, (Kahramanın Sonu); The Last Tycoon, 1979, (Son Büyük Adam); Mr. Klein, 1976, (Kaderi Arayan Adam). Yönettiği Filmler: La lumiere, 1976, (Işık); L’adolescent, 1979, (“Genç Kız”).