Edebi Şahsiyetler

Hakkı Atamulu Kimdir, Hayatı, Eserleri, Hakkında Bilgi

ATAMULU, Hakkı (1912 – 2006, Derinkuyu, Nevşehir)

Türk heykelci. Anıt-heykel türünde ürünler vermiştir.

Nevşehir’de Derinkuyu kasabasında doğdu. İlk-okulu İzmir’de, ortaokulu İstanbul’da, liseyi Bursa’ da okudu. 1934’te girdiği Güzel Sanatlar Akademisi Heykel Bölümü’nde önce Mahir Tomruk’un, sonra da Rudolf Belling’in öğrencisi oldu. Mezuniyetinden sonra Belling’in özendirmesiyle 1938’de Almanya’ya gitti, Frankfurt ve Berlin’de Garbo ve Arnobrekker’in yanında çalışarak sanatını ilerletti. II. Dünya Savaşı çıkınca Türkiye’ye döndü. 1960’ta Demirkuyu’ya yerleşti; belediye başkam seçilerek 1972’ye değin çalıştı. Burada bir Kültür Park oluşturmak için çaba gösterdi; aralarında yüksekliği 10 m’ye yaklaşan bir Atatürk heykelinin de bulunduğu figüratif ve non-figüratif yapıtlarıyla parkı zenginleştirdi.

Yapıtları arasında çok tanınanlardan biri 1946’da Nevşehir’de yaptığı Damat İbrahim Paşa Anıtı’dır.
Burada, yalın bir anlatımla, Türk tarihinin ünlü bir kişisinin belleklerdeki imgesini çok iyi yansıtabilen bir çalışma ortaya koymuştur. İstanbul Üniversitesi bahçesindeki 1952 tarihli Atatürk Anıtı onun, ayrıntılara gitmeden, anıtın simgesel anlamım başarıyla verebildiği bir yapıttır. 1969’da Nevşehir’de gerçekleştirdiği Atatürk Anıtı’nda Atatürk’ü at üstünde canlandırmıştır. Atamulu’nun hemen bütün heykellerinde izlenen yalın anlatım burada da dolu kitlelerle verilmiştir. 1965 tarihli Atatürk ve Erzurum Kongresi Anıtı’nâz. asker üniformasıyla ayakta duran Atatürk figürü yapıtın vurgu noktasını oluşturur. Anıt kaidesinde kabartma olarak Erzurum Kongresi’ne ilişkin sahneler işlenmiştir. Yapıtının bütününde de ayrıntıdan uzak, geometrik ağırlıklı bir biçimlemeye gidilmiştir.

Atamulu yapıtlarında malzemenin olanaklarını, kendi anlatımına katkıda bulunacak biçimde, ustalıkla kullanmış, figür özelliklerini çok zorlamamış, soyutlamayı sınırlı ölçüde uygulamıştır. Kitlenin ağır etkisine önem vermiş, bu etkiyi ancak stilize ettiği ayrıntılarla canlandırma, hareketlendirme yolunu seçmiştir. Derinkuyu’daki uygulamalarıyla heykeli, ona yabancı bir ortama götürmüş olması, Türk heykel sanatına yaptığı katkılardan biridir.

•    YAPITLAR (başlıca): Atatürk Anıtı (N. Sirel ile), 1946, Malatya; İnönü Anıtı (N. Sirel ile), 1946, Malatya; Damat İbrahim Paşa Anıtı, 1946, Nevşehir; Atatürk Anıtı, 1951, İstanbul Üniversitesi bahçesi; Atatürk Anıtı, 1961, Nevşehir; Atatürk ve Erzurum Kongresi Anıtı, 1965, Erzurum; Atatürk figürü, Bor; Rölyef Baş, İstanbul Devlet Resim ve Heykel Müzesi.

Türk ve Dünya Ünlüleri Ansiklopedisi

İlgili Makaleler