Guy Ernest Debord (Filozoflar Biyografileri)

0
39

Guy Ernest Debord

filozof-3/debord” 197″ 289″ Guy Ernest Debord (28 Aralık 1931 Paris – 30 Kasım 1994 Champot, Bellevue-la-Montagne, Haute-Loire) yılları arasında yaşamış Marksist filozof, yazar, sinemacı. II. Dünya Savaşı sonrasında Fransa’da kurulan Socialisme ou Barbarie (Sosyalizm ya da Barbarlık) isimli marksist grubun üyesi olmuştur. Debord ayrıca sanat ve sinema alanına yapmış olduğu radikal müdahaleleriyle ün kazanmıştır.

Yaşamı

1931’de Paris’te doğan Debord, babasını küçük yaşta kaybetti. Paris Üniversitesi’ndeki Hukuk eğitimini yarıda bırakarak sanat çalışmalarına ağırlık veren Debord bu dönem birçok şiir ve yazı yayınladı. 1960’larda kurduğu situasyonist enternasyonal’le 1968 ayaklanmasını etkiledi. Bu dönem sinema çalışmalarına ağırlık vererek Society of the Spectacle (1973) ve otobiyografik içerikli “In Girum Imus Nocte Et Consumimur Igni” (1978) filmlerini çekti.

Alkol bağımlılığı hayatında sürekli bir sorun olan Debord, ömrünün sonuna kadar bundan kurtulamadı. Debord, 30 Kasım 1994 tarihinde, kalbine ateşlediği silahla kendini öldürdü.

Gösteri Toplumu

En tanınmış eseri Gösteri Toplumu (La Société du spectacle-1967)fr adlı kuramsal kitaptır. Bu kitapta kapitalizmle şekillenen tüketim ilişkilerinin ülke ve ideoloji ayırt etmeksizin bir gösteri biçimi yarattığı ve bu durumun kaçınılmaz olarak dünyanın tek bir pazar oluşuyla sonuçlanacağı iddia edilmektedir. Tezini, Yoğun gösteri (liberal yönetimlerde) yaygın gösteri (Totaliter rejimlerde) olarak ikiye ayıran Debord, Yoğun gösterinin toplumun ufak bir kesimini, yaygın gösterinin ise toplumun büyük bölümünü etkisini altına alacağını ileri sürer.

Düşüncelerinde Karl Marx ve Georg Lukács’ın etkileri görülür.

Çalışmaları

  • * Debord, Guy (1957). Report on the Construction of Situations.
  • * Memoires, 1959 (co-authored by Asger Jorn), reprinted by Allia (2004),
  • * La société du spectacle, 1967, numerous editions; in English: The Society of the Spectacle, Zone Books 1995, Society of the Spectacle, Rebel Press 2004,
  • * La Véritable Scission dans L’Internationale, Champ Libre, 1972 (co-authored by Gianfranco Sanguinetti); in English: The Real Split in the International, Pluto Press 2003,
  • * Œuvres cinématographiques complètes, Champ Libre, 1978, new edition in 1994; in English: Complete Cinematic Works: Scripts, Stills, and Documents, AK Press 2003,
  • * Considérations sur l’assassinat de Gérard Lebovici, éditions Gérard Lebovici, 1985; in English: Considerations on the Assassination of Gérard Lebovici, TamTam 2001,
  • * Le Jeu de la Guerre, 1987; in English A Game of War, Atlas Press 2008,
  • * Commentaires sur la société du spectacle, éditions Gérard Lebovici, 1988; in English: Comments on the Society of the Spectacle, Verso 1990,
  • * Panégyrique volume 1, 1989; in English: Panegyric, Verso 2004, reprinted 2009; in Portuguese: “Panegírico” [2002],
  • * “The Proletariat as Subject and as Representation”

Filmleri

  • * Hurlements en faveur de Sade (Howls for Sade) 1952
  • * Sur le passage de quelques personnes à travers une assez courte unité de temps (On the Passage of a Few Persons Through a Rather Brief Unity of Time) 1959 (short film, Dansk-Fransk Experimentalfilmskompagni)
  • * Critique de la séparation (Critique of Separation) 1961 (short film, Dansk-Fransk Experimentalfilmskompagni)
  • * La Société du spectacle (Society of the Spectacle) 1973 (Simar Films)
  • * Réfutation de tous les judgements, tant élogieux qu’hostiles, qui ont été jusqu’ici portés sur le film « La Société du spectacle » (Refutation of All the Judgements, Pro or Con, Thus Far Rendered on the Film “The Society of the Spectacle”) 1975 (short film, Simar Films)
  • * In girum imus nocte et consumimur igni (We Turn in the Night, Consumed by Fire) (Simar Films) 1978 This film was meant to be Debord’s last one and is largely autobiographical. The film script was reprinted in 2007 in No: a journal of the arts.[8]
  • * Guy Debord, son art, son temps (Guy Debord – His Art and His Time) 1994 (a ‘sabotage television film’ by Guy Debord and Brigitte Cornand, Canal Plus)