Edebi Şahsiyetler

Grigori Kozintsev Kimdir, Hayatı, Filmleri, Hakkında Bilgi

1871 Paris Komünü’nü konu alan, Kozintsev’in yine Trauberg ile birlikte 1929’da yönettiği Novyi Vavilon (“Yeni Babil”) adlı film, Kuleşov ve Pudovkin gibi SSCBİi yönetmenlerce geliştirilen ileri montaj tekniklerinin başarılı bir uygulamasıydı. İki yönetmenin ortaklıkları, 1930’ların ikinci yarısında yaptıkları, genç bir işçinin yaşamı çevresinde Rus Devrimi’ ni anlatan altı saatlik “Maksim Uçlemesi”yle doruğuna ulaştı. İlk dönem filmlerindeki alışılagelmemiş deneysel anlatımlarının yerini, daha yalın ve gerçekçi bir üsluba bıraktığı izlenen film, 1941’de Stalin Ödülü’nü aldı.

II.    Dünya Savaşı’ndan sonra yönetmenliği yalnız başına sürdüren Kozintsev, daha çok klasik yapıtların uyarlamaları üzerinde çalıştı. Müziğini Şostakoviç’in yazdığı 1964 yapımı Hamlet adlı filmiyle Lenin Ödülü’nü kazandı. Biri Shakespeare, ötekisi sinema tekniği üzerine iki kitap hazırladı.

• YAPITLAR (başlıca): Pokbojiadeniya Oktiabrini (L.Tra-uberg ile), 1924, (“Oktiabrini’nin Serüvenleri”); Çyortovo koleso (L.Trauberg ile), 1926, (“Şeytanın Çarkı”); Şinel (L.Trauberg ile), 1926, (“Palto”); Bratişka (L.Trauberg ile), 1927; Novyi Vavilon (L.Trauberg ile), 1929; (“Yeni Babil”); Odna (L. Trauberg ile), 1931, (“Tek Başına”); Yunost Maksima (L.Trauberg ile), 1935, (“Genç Maksim”); Vozvraşçeniye Maksima (L.Trauberg ile), 1937, (“Maksim’in Dönüşü”); Vyborgskaya storona (L.Trauberg ile), 1939, (“Vyborg Yakası”); Pirogov, 1947; Don Quixote, 1956; Hamlet, 1964; Korol Lir, 1972, (“Kral Lear”).

Türk ve Dünya Ünlüleri Ansiklopedisi

İlgili Makaleler