Fethi Kayaalp Kimdir, Hayatı, Hakkında Bilgi

59

Fethi KAYAALP Gravürcü ve ressam (Ezine 1923).

Fethi Kayaalp, Güzel Sanatlar Akademisi Gravür bölümünde ve Uygulamalı Endüstri Sanatları Okulu’ndaki dersleriyle özel çalışmalarından başka bir şeye karışmayan sessiz bir ressamdır. Az tanınmış olması, adının sık sık geçmemesi bu içine kapanıklığından, sanat dedikodularından uzak kalışından ileri gelir. Oysa, özellikle desen ve gravür türlerin.deki tek-hifcgücü, göz doyurucu işçiliğiyle bu sanatçı, çağdaş resim sanatımızın başta gelen kişilerinden biridir.

İlköğrenimini Bozcaada’da, ortaöğrenimini Çanakkale’de yapan Fethi Kayaalp, Güzel Sanatlar Akademisi’ne girdi, 1947’de Nurullah Berk Atelyesi’nden diploma aldı; Sağlık Bakanlığı’nda ressamlık, Kastamonu ve Bolu liseleri, Bursa Eğitim Enstitüsü resim öğretmenliği gibi görevlerde bulundu. Bu son görevde iken Resim ve Heykel Müzesi Restorasyon Atelyesi’ne getirildi, hemen sonra da akademinin Gravür bölümünde Sabri Berkel’e yardımcı oldu. 1981′de kendi isteğiyle emekliye ayrıldı. 1987′de Kayaalp Sanat Galerisi Danışmanlığını yaptı. Halen serbest ressam ve restoratör olarak çalışmaktadır.

Temel eğitimden, ya da temel eğitimi küçümseyerek sanat öğreniminin çeşitli aşamalarından geçmeden modernizme özenen, çağdaş sanatın değişik üslûplarını izlemeyi yeğ tutan genç sanatçılara karşılık Fethi Kayaalp, akademideki öğrenim yıllarındaki başarılı desen çalışmaları, daha sonra Leopold Levy ve Sabri Berkel yanında gravürcülük çabalarıyle mesleğinin bütün sırlarını çözmüş oldu. İlk çalışmaları doğaya çok yakın, ama kitle bütünlüğü ve ağırlığım öngören gerçekçi işlerdi. Gerek akademi öğrenciliği, gerek daha sonraları meydana getirdiği figür ve portrelerde hemen hemen gölgesiz, tek çizgiyle canlandırılmış insan yüzleri belirir. Fethi Kayaalp’m bu ilk gençlik yapıtlarında tam anlamıyle plastik olgunluk sezilir. Litografiyle çoğaltılmış olan bu siyah – beyaz resimlerin başlıca özelliği aşırı bir geometrikleştirmeye ya da belirgin bir inşacılığa eğilmeden, yalın çizgiler ve hafif gölgelerle resimlenen nesnelerin biçimsel olgunluğunu ve ağırlığını değerlendirmeleridir.

Kayaalp, önceleri daha ürkek gibi göründüğü yağlıboya tekniğinde de son yıllarda başarılı örnekler verdi. Gözalıcı renkçilikten uzak, daha çok renk değerine önem veren Balıklar gibi bir düzenleme, bugünkü resim sanatımızın ağırlıklı yapıt-lanndandır. Temel eğitimin, klasik çalışmaların bütün aşamalarından bir bir geçtikten sonra Fethi Kayaalp’m, ara sıra soyut denemelere de girişmesini normal görmek gerekir. Bu denemeler, daha çok bakır kazısı gravürlerde ya da taş üstü.ne yapılı litografilerde belirir. Hem siyah -beyaz değerler üstüne kurulu, hem az renk katılmış gravür türündeki araştırmalarıyle Türk gravürcülüğünün belirgin temsilcileri arasında yer alır.