Edebi Şahsiyetler

Cüneyd Orhon Kimdir, Hayatı, Hakkında Bilgi

ORHON, Cüneyd (1926 – 16 Haziran 2006),

Türk, kemençeci müzisyeni ve hocası. Yaşadığı dönemde Türk müziğinin en başarılı saz sanatçılarındandı.

25 Temmuz 1926’da İstanbul’da doğdu. Güzel Sanatlar Akademisi (bugün Mimar Sinan Üniversitesi) İç Mimarlık Bölümü’nü bitirdi. Müziğe 1946’da Üsküdar Musiki Cemiyeti’nde başladı. Kemal Niyazi Seyhun’dan (1885-1967) iki yıl kemençe dersi aldı, iki yıl da İleri Türk Musikisi Konservatuvarı’na devam etti. 1948’den 1951’e değin Üniversite Korusu’nda kemençe çaldı. 1950’de İstanbul Radyosu’na girdi, ertesi yıl Ankara Radyosu’na geçti. 1953-1954 yıllarında İzmir Radyosu müzik yayınları şefi oldu. 1954’te yeniden İstanbul Radyosu’na döndü. 1960’ta bir dönem için Bağdat Güzel Sanatlar Akademisi’nde solfej ve usul dersleri verdi. 1962-1966 arasında İstanbul Belediye Konservatuvarı İcra Heyeti’nde çaldı. Uzun yıllar radyo yayınlarıyla ilgili çeşitli kurullarda üye olarak görev aldı. Milli Eğitim Bakanlığı’nın Türk Musikisi Klasikleri adı altında başlattığı nota yayınlarına en çok katkıda bulunanlardan biri oldu. 1976 yılından itibaren İstanbul Teknik Üniversitesi Türk Musikisi Devlet Konservatuvarı’nda “tel boyları eşitlenmiş 4 telli klasik kemençe” öğretmenliği yapan Orhon, 16 Haziran 2006’da tedavi gördüğü hastanede vefat etti. İstanbul Radyosu ses sanatçılarından Özdal Orhon’la (1941) evliydi.

Son otuz yılın en iyi kemençecilerinden biri sayılan Orhon, klasik repertuarı da iyi bilen bir sanatçıdır. Onu bugün öteki kemençecilerden ayıran en belirgin nokta, 1976’dan beri dört telli kemençe çalmasıdır. Daha önce Tamburi Cemil Bey de bazı taksimlerinde dört telli kemençe kullanmış, H.Sadettin Arel ise, çoksesli bir Türk müziği için kemençenin tellerini üçten dörde çıkarmıştı. Türk müziğinde bestelenmiş bütün yapıtların geleneksel yapıdaki üç telli kemençeyle çalınamayacağını göz önüne alan Orhon, sazına bir tel daha ekleyip kemençenin ses alanını genişleterek bu sorunu çözmeyi düşünmüştür. Ayrıca, bu düzendeki kemençeden daha zengin bir tını elde edilebildiği kanısındadır. Klasik yapıtlarda kullandığı dört telli kemençeyi çoksesli Türk müziği örneklerinde de kullanmıştır.

İlgili Makaleler