Sosyoloji
Bernhard Waldenfels – Fenomenolojiye Giriş
Bernhard Waldenfels – Fenomenolojiye Giriş
(Kitapta
çok fazla gevezelik var)
çok fazla gevezelik var)
Fenomenoloji, felsefede araştırma olanağının
keşfidir.
keşfidir.
I.
Fenomenoloji idesi
Fenomenoloji idesi
Fenomenoloji kelimesi (…) bilimsel gündelik
hayatın bir parçasıydı ki, ‘fenomenlerin’ tasvirini teorik bir açıklamanın
karşısına koymak söz konusu olunca kullanılırdı.
hayatın bir parçasıydı ki, ‘fenomenlerin’ tasvirini teorik bir açıklamanın
karşısına koymak söz konusu olunca kullanılırdı.
…ister bir algı, pratik bir karar olsun,
ister aşk ve nefret, sevgi ve hüzün olsun yönelimsel edim, kendisinden
hareketle bir şeyle şöyle veya böyle ilişkilenen bir yaşantı olarak belirlenir.
ister aşk ve nefret, sevgi ve hüzün olsun yönelimsel edim, kendisinden
hareketle bir şeyle şöyle veya böyle ilişkilenen bir yaşantı olarak belirlenir.
Fenomenoloji, neyi konu edinir acaba?
Pozitif bakılırsa şeylerin kendilerine geri dönüş ne anlama gelir?
Pozitif bakılırsa şeylerin kendilerine geri dönüş ne anlama gelir?
…şeyin bizatihi kendisinin bakışından* başka
hiçbir kaynaktan geliştirilemeyeceği anlamına gelir geri dönüş. Bilgi,
başlangıçtaki sezgisel-görme uzaklığından “mutlak yakınlığa” kadar götüren bir
hareketten başka bir şey değildir.
hiçbir kaynaktan geliştirilemeyeceği anlamına gelir geri dönüş. Bilgi,
başlangıçtaki sezgisel-görme uzaklığından “mutlak yakınlığa” kadar götüren bir
hareketten başka bir şey değildir.
II.
Rejyonal ontolojiler
Rejyonal ontolojiler
Max Scheler
Roman Ingarden
III.
Transandantal bilinç fenomenolojisi
Transandantal bilinç fenomenolojisi
Husserl’in ‘indirgeme’ diye nitelediği şey,
kendini gösteren ne ise onun, kendini nasıl gösteriyorsa o tarz ve biçime geri
götürme anlamına gelir.
kendini gösteren ne ise onun, kendini nasıl gösteriyorsa o tarz ve biçime geri
götürme anlamına gelir.
IV.
Yaşama dünyası ve tarih
Yaşama dünyası ve tarih
V.
Kırılmaya uğrayan Fenomenoloji
Kırılmaya uğrayan Fenomenoloji
(Almanya,
Belçika, Hollanda)
Belçika, Hollanda)
VI.
Martin Heidegger’in
Martin Heidegger’in
Fenomenolojiden
geçen yolu
geçen yolu
Heidegger (…) Husserl’in şey bağlamlarını
sonunda yine transsendental bilince dayandırmasını uygun bulmadı.
sonunda yine transsendental bilince dayandırmasını uygun bulmadı.
1925 tarihli derslerinde Husserl’in
yönelimsellik idesiyle bilinç alanını bertaraf etme, intentio ve intentum’un
[yol ve hedefin, yönelim ve yönelmiş olmanın] apriorisinde nesnel bir aprioriyi
yeniden kazanma, ifade tarzları ve ifade hakikatlerini görmenin ön yüklemsel
sferine doğru geri izleme tarzı ve şeklini Fenomenolojinin büyük keşfi olarak
alkışladı.
yönelimsellik idesiyle bilinç alanını bertaraf etme, intentio ve intentum’un
[yol ve hedefin, yönelim ve yönelmiş olmanın] apriorisinde nesnel bir aprioriyi
yeniden kazanma, ifade tarzları ve ifade hakikatlerini görmenin ön yüklemsel
sferine doğru geri izleme tarzı ve şeklini Fenomenolojinin büyük keşfi olarak
alkışladı.
Husserl’i şeylerin varlığını gerçek anlamda
sorgulamadığı gerçeğiyle suçlar
sorgulamadığı gerçeğiyle suçlar
Heidegger’e göre Husserl kartezyen felsefeye
ve bunun dışında, varlığı ‘mevcudiyet’ olarak düşünen metafiziğe tutuklu kalır.
ve bunun dışında, varlığı ‘mevcudiyet’ olarak düşünen metafiziğe tutuklu kalır.
VII.
Vücutsal varoluş fenomenolojisi (Fransa)
Vücutsal varoluş fenomenolojisi (Fransa)
Sartre
Merleau-Ponty
Levinas
Ricoeur
VIII.
Yaşamın yeni bilimi olarak Fenomenoloji (İtalya)
Yaşamın yeni bilimi olarak Fenomenoloji (İtalya)
IX.
Dil ve toplum bağlamında Fenomenoloji (Anglo-Sakson ülkeler)
Dil ve toplum bağlamında Fenomenoloji (Anglo-Sakson ülkeler)
X.
Bilimsel alanlarda Fenomenoloji
Bilimsel alanlarda Fenomenoloji
XI.
Marksist çevrede Fenomenoloji
Marksist çevrede Fenomenoloji
XII.
Kendi sınırlarına dayanmış Fenomenoloji
Kendi sınırlarına dayanmış Fenomenoloji
—
Einführung
in die Phänomenologie
in die Phänomenologie
Türkçeleştiren: Mesut Keskin
Avesta Yayınları
2010, İstanbul