Asariye Camii Nerede, Tarihi, Mimari, Özellikleri, Hakkında Bilgi
Âsâriye Camii, İstanbul Beşiktaş’ta bulunan geç Osmanlı dönemine ait bir cami.
Âsâriye caddesi üzerindeki kendi adıyla anılan çıkmaz sokakta yer almaktadır. Yapı mimari ve süsleme özellikleriyle II. Mahmud dönemine tarihlenmekte ve doğusundaki bahçede bulunan üç satırlık mermer kitabe parçası üzerindeki II. Mahmud’un tuğrası da bu kitabenin camiye ait olduğunu göstermektedir. Hadîkatü’l-cevâmi’, her ne kadar caminin, yıkılan Kılıç Ali Paşa İskelesi Camii’nin yeri değiştirilerek XVIII. yüzyılda Sadrazam Nevşehirli Damad İbrahim Paşa tarafından yaptırıldığını kaydetmekte ise de bina, daire planlı kagir ibadet mekânı, kare kesitli yüksek bir kaidenin üzerine inşa edilen kesme taş minaresi, ahşap son cemaat yeri ve hünkâr dairesi ile 11. Mahmud dönemi eseri olduğunu açıkça göstermektedir. Tahsin Öz’de caminin bugünkü durumunu II. Mahmud zamanında 1255 yılında aldığını belirtmektedir.
Yapının önünde yer alan ahşap son cemaat yerinin solunda, kare kesitli yüksek kaideli kesme taş minare yükselir. Barok taş külâhlı minarenin şerefe korkuluğu sekiz köşeli iri yıldızlarla süslüdür ve külah eteğini güllerle bezeli bir yaprak çelengi dolanır. Girişin üstü mahfile ve hünkâr mahfiline geçişi sağlar; ayrıca altta ve üstte küçük odalar yer alır. Caminin kagir ibadet mekânı daire planlı, altlı üstlü geniş pencerelerle ışık alan aydınlık, ferah bir hacim olarak inşa edilmiştir. Yan yana sıralanan sekiz çift duvar payesi ile değişik bir mimari ifade taşıyan mekânın duvarlarındaki bu bölünme kubbede de devam etmektedir. Kubbe yüzeyi ortadaki dairenin çevresinden sekiz bölüme ayrılmış ve orta daire ile bölümler, ahşaptan yapılan ve yüzeye tesbit edilen yapraklı çelenk ve kurdelelerle Türk ampir üslûbuna göre süslenmiştir. Yanlardan duvar payeleri ve üstten de plan kuruluşuna bağlı olarak hafifçe içbükey yüksek bir atkı ile şekillendirilen mihrap, duvar içine yerleşen yuvarlak girintili ve kemerli kuruluşu, kordonlu perde ve zincire asılı kandil dekoru ile yapı ekseni üzerinde yer almıştır. Mihrap çıkması, daire planı dışardan dikdörtgen kesitli bir dayanak olarak destekler. Minber ahşap süslemeleri ve külah alemi ile tipik bir II. Mahmud dönemi eseridir. Duvar payelerinin arasına daire şeklinde, ahşap kesmekabartma yazılı Allah, Muhammed, Ebû Bekir. Ömer, Osman, Ali, Hasan, Hüseyin levhaları asılmıştır.
Batıda Âsâriye caddesine açılan hünkâr dairesi, sütunlu girişi ve üzerinde yer alan çıkması ile yapıyı değerlendirmektedir. Cephe yanlarda, alt ve üstte ikişer, çıkmada üç pencere ile belirli bir mimari ifade taşımaktadır.
Diyanet İslam Ansiklopedisi