Edebi Şahsiyetler

Andre Masson Kimdir, Hayatı, Eserleri, Hakkında Bilgi

MASSON, Andre (1896 – 28 Ekim 1987)

Fransız, ressam. Gerçeküstücülük’ün en önemli temsilcilerindendir.

Oise yönetim bölgesindeki Balagny-sur-Therain’ de doğdu. Brüksel’de Academie des Beaux-Arts’ta resim öğrenimi gördü. 1912’de Paris’e gitti ve Ecole des Beaux-Arts’a girdi. I.Dünya Savaşı’na katıldı, 1917’de yaralandı. Bu olay onu büyük ölçüde etkiledi. 1919’da yeniden Paris’e döndü ve 1922’den sonra kendini tümüyle resme verdi. Aynı yıl Miro ve Ernst gibi Gerçeküstücüler’le ilişki kurdu. 1924’te bu akıma katıldı, ama A.Breton ile düştüğü bir anlaşmazlık sonucu 1928’de onlardan ayrıldı. 1929-1932 arasında Almanya ve Hollanda’ya gitti. 1934’ten 1937’ye değin Ispanya’nın Katalonya bölgesinde yaşadı. Cervantes’ in La Numancia adlı oyununun sahne tasarımını yaptı. 1937’de Paris’e döndükten sonra da sahne tasarımları üstüne çalışmalarını sürdürdü. 1940’ta

II.Dünya Savaşı nedeniyle bazı başka gerçeküstücü sanatçılarla birlikte New York’a gitti. Burada, yapıtlarıyla Soyut Dışavurumculuk’un (Abstre Ekspresyonizm) ilk dönemini etkiledi. 1946’da Fransa’ya döndü ve Aix-en-Provence’e yerleşti. 1955’te Ulusal Sanat Büyük Odülü’nü kazandı. En önemli toplu yapıtlar sergisi 1976’da New York’ta Modern Sanatlar Müzesi’nde açıldı.

Masson, Paris’e geldiği ilk dönemlerde Kübizm’ in etkisinde resimler yapmıştır. Gerçeküstücüler’e katıldıktan sonra deşer, i ve çizgileri akıcılık kazanmıştır. Bu akımın otomatizm kavramından etkilenmiş ve akımdan ayrılmasına değin bilinçaltının özgürlüğüne ve çağrışımların egemenliğine dayanan yapıtlar üretmiş, ayrıca resme düş öğesini (oneirik) sokmuştur. 1927’de, tuvale zamk sürüp üstüne gelişigüzel renkli kumlar serperek ilk kum resimlerini gerçekleştirmiştir. 1930’larda hayvan yaşamından kaynaklanan, vahşet ve şiddet dolu sahneler işlemeye başlamıştır. Bu eğilimini, İç Savaş sırasında bulunduğu İspan-ya’da da sürdürmüş, vahşeti simgeleyen ve aynı zamanda erotik anlamlar taşıyan resimler yapmıştır.

Masson ABD’de bulunduğu yıllarda biyolojik konulara yönelmiş, özellikle yaprakları ve bitkileri işlemiştir. J.Pollock’un Hareketli Soyut (Action Painting) resimleri ile Masson’un kum resimleri arasında benzerlikler bulmak olanaklıdır. Masson 1960’lardan sonra yaptığı Balık Cümbüşü ve Kötü Niyetli Mucize işçileri Halkı Yukardan Tehdit Ediyor gibi resimleriyle sanatının en olgun ve verimli dönemini yaşamıştır.

•    YAPITLAR (başlıca) Resim: Önemli Noktalar, 1924, Louise Leiris Galerisi, Paris; Balıkların Savaşı, 1926, Modern Sanatlar Müzesi, New York; Balık Yiyen Çocuklar, 1928, Rupf Vakfı, Bern; Tutsaklar, 1932, Louise Leiris Galerisi, Paris; Dünya, Ulusal Modern Sanatlar Müzesi, Paris; Kuşlar Oteli, 1939; Goethe Doğanın Seslerini Dinliyor, 1940, Louise Leiris Galerisi, Paris; Elma Yiyen Adam, 1943; Balık Cümbüşü, 1962; Kötü Niyetli Mucize işçileri Halkı Yukardan Tehdit Ediyor, 1964, Louise Leiris Galerisi, Paris. Sahne Tasarımı: La Numancia; La faim, 1937; Medee, 1937; Hamlet. Kitap: Le plaisir de peindre, (“Resim Zevki”).

•    KAYNAKLAR: J.Cassou, Masson, 1965; O.Hahn, Masson, 1965.

Türk ve Dünya Ünlüleri Ansiklopedisi

İlgili Makaleler