Amedeo Modigliani Kimdir, Hayatı, Eserleri, Hakkında Bilgi

160

MODIGLIANI, Amedeo (1884-1920)

İtalyan, ressam ve heykelci. Belli bir sanat akımına bağlanmadan kendine özgü bir üslupla yaptığı kadın portreleriyle tanınmıştır.

12 Temmuz 1884’te Leghorn’da doğdu, 24 Ocak 1920’de Paris’te öldü. On bir yaşında, daha sonra tüberküloza dönüşerek ölümüne neden olacak bir akciğer hastalığına yakalandı. Sanat eğitimine açık hava ressamı Guglielmo Micheli’nin yanında başladı. Floransa ve Venedik’e kısa bir gezi yaptıktan sonra 1906’da Paris’e gitti. Burada yoksulluk içinde yaşamasına karşın, dönemin ünlü sanatçılarının toplandığı çevrelerden ayrılmadı. Yoksulluğun, uyuşturucuların, alkolün ve hastalığının olumsuz etkilerine karşın durmaksızın çalıştı. 1909 dolaylarında C.Brancusi ile tanıştıktan sonra heykele ilgi duydu. I. Dünya Savaşı’ nın başladığı yıllarda yeniden resme ağırlık verdi. Yaşamının sonuna doğru koleksiyoncu Leopold Zborowski ve Paul Guillaume onu korumalarına aldılar.

Modigliani Paris’e geldiği ilk yıllarda İtalya’da yaygın olan Yeni İzlenimciler’in (Neo Empresyonist-
ler) noktacılık tekniğini kullanıyordu. Yavaş yavaş bu teknikten uzaklaşarak kendi özgün üslubunu geliştirmeye başladı. 1909 tarihli Viyolonselci, Cezanne’ın yapısalcı (konstrüktif) özelliklerinden etkiler taşımakla birlikte, Modigliani’nin üslubunun temel özelliği olan zarif ve uzatılmış figür anlayışının da ilk habercisidir.

Modigliani’nin aynı yıl başladığı heykel çalışmalarında, resimlerinde geliştirdiği özgün üslupla ilkel heykel sanatının yalın anlatımcı biçimlerinin bir bireşimi izlenir. 1914’te yaptığı resimlerinde, heykellerinden gelen etkiyle daha açık seçik ve yalın biçimlere yönelmiştir. İki boyutlu kompozisyon anlayışına bağlı kalmış, bu nedenle de dönemin egemen üslubu Kubizm’e ilgi duymamıştır. Figür, onun ana temasıdır. Çevresi ile bütünleşmiş bir figür anlayışı geliştirmemiş, figürü boş bir arka plan önüne heykelsi bir havada yerleştirmiştir.

Paris Okulu ile olan ilişkisine karşın Modigliani’ nin yaptığı çıplaklar ve kadın portreleri daha çok Avrupa resim geleneğinin bir uzantısı gibidir. Özellikle geç dönem çıplaklarında Botticelli’nin zarif dış çizgilerini anımsatan uzatılmış figürler yer alır.

•    YAPITLAR (başlıca): Resim: Viyolonselci, 1909; Bir Kız Portresi, 1916, Tate Galerisi, Londra; Çıplak, 1917, Courtauld Enstitüsü Galerisi, Londra; Soutine’ın Portresi, 1917, Ulusal Sanat Galerisi, Washington D.C; Jeanne Hebuterne’in Portresi, 1918; Mavi Ceketli Çocuk, 1918, Guggenheim Müzesi, New York. Heykel: Baş, 1913, Tate Galerisi, Londra.

•    KAYNAKLAR: A.Ceroni, Amedeo Modigliani peintre, 1958; A.Ceroni, Amedeo Modigliani: dessins et sculptures, 1965; J.Cocteau, Modigliani, 1950; D.Hail, Modigliani, 1979; G. Scheiwiller (der.), Modigliani. Selbstzeugnisse, Pbotos, Zeichnungen, Bibliographie, 1958; A.Werner, Amedeo Modigliani, 1967.

Türk ve Dünya Ünlüleri Ansiklopedisi
vikipedi, ekşi