Albrecht Dürer Kimdir, Hayatı, Eserleri, Hakkında Bilgi

179

DÜRER, Albrecht (1471-1528) Alman, ressam. İtalyan Rönesansı’ nın kuramsal içeriğini ve biçimsel özelliklerini Kuzey Avrupa’ya özgü resim dilinde özümsemiş ilk ve tek Alman sanatçıdır.

21 Mayıs 1471’de Nürnberg’te doğdu, 6 Nisan 1528’de aynı kentte öldü. Babası, Macaristan’da doğmuş bir kuyumcu idi. Dürer bir süre babasının yanında çırak olarak çalıştı. 1486-1490 arasında Nürnbergli ressam Michael Wolgemut’un (1434-1519) atölyesinde resim öğrendi. 1492’ye değin gezginci ressam olarak çeşitli bölge ve kentleri dolaştığı sanılmaktadır. 1492-1493 arasında BasePde tahta baskı atölyelerinde çalıştı. Terence’in komedilerini, Cha-valier de la Tour Landry’nin genç bir kızın eğitimini konu alan yapıtını ve Sebastian Brandt’m Das Nar-renschyff adlı yergisel yapıtım resimledi. 1494’te Venedik, Mantua ve Padova’yı kapsayan bir İtalya gezisinden sonra Nürnberg’te kendi atölyesini açtı. 1505’te ikinci kez gittiği İtalya’da iki yıl kaldı. Giovanni Bellini ile tanıştı. Dönüşünde matematik, geometri, Latince ve edebiyat gibi konularda bilgisini derinleştirdi. Onun, İtalyan sanatçılarından esinlenerek giriştiği bu bilgilenme eylemi Alman sanatçıları için yeni bir olaydı. 1512’de İmparator Maximilian’a saray ressamı atandı. 1512-1520 arasında imparator için çeşitli dekorasyon uygulamaları yaptı. Saray ressamlığı V. Karl’m döneminde de sürdü. 1520’de kralın taç giyme töreni için gittiği Kuzey Batı Avrupa’da Antwerp, Brüksel, Köln, Middelburg, Bruges, Rotterdam ve Ghent gibi kentleri gezdi ve buralarda büyük bir saygıyla karşılandı. 1521’de Nümberg’e döndü. Ölene değin çalışmasını kesintisiz sürdürdü.

Dürer, tahta baskı, metal gravür, yağlıboya desen gibi döneminin resim türlerinin her birinde sayısız yapıtlar vermiştir. Resimde ölçü ve oran kuramları, surla çevrili kentlerin savunulması gibi çeşitli konularda kitaplar da yazmıştır. Ancak asıl yeteneğini bu türün en yetkin örneklerini verdiği baskı ve desen alanlarında göstermiş, resim tarihinin en büyük birkaç ustasından biri olmuştur.

Dürer’in çıraklık döneminin ürünleri, genel olarak Gotik sonrası desen anlayışıyla Michael Wolge-mut ve 1457-1472 arası etkin olan Hans Pleydenvmrff gibi Nürnbergli ustaların etkisi altındadır. Bu dönemde tahta baskılar dışında daha çok Nürnberg ve çevresini konu alan suluboyalar yapmıştır.

Basel’de kaldığı sıra ürettiği kitap resimlerinde ve tahta baskılarında geliştirdiği, mekânın düzenlenmesi yöntemleri, Hollandalı ressamlardan Dieric Bouts (öl. 1475) ve Geertgen tot sint Jans’m (ykş. 1460-ykş.1490) bu konudaki özelliklerini anımsatır. Bu nedenle Dürer’in gezginci ressam olarak Hollanda ve Belçika’ya gittiğine kesin gözüyle bakılmaktadır. Ancak özgür, canlı ve grotesk bir üslup sergileyen bu baskıların temel etki kaynağı Alman ressam ve gravürcü Martin Schongauer’dir (ykş. 1430-1490).