KISIRDÖNGÜ
\
Sorunların ele alınış,
kuruluş veya tanımlanış, aşamalarında yapılan bir yanlışlık dolayısıyla
sonuçta, yine, kalkılan noktaya dönülmesi durumuyla ortaya çıkan çözümsüzlük,
işin içinden cıkılamazhk duru+ muna kısır döngü adı verilir. Günlük ya? samda
çeşitli çözüm yollarına başvurulmuşken hep aynı noktaya ve çö2ümsü?£â-ğe
dönmek anlamında kullanılan bu deyim, mantık ve hukuk kavramı olarak biraz
daha farklı bir anlam taşır ve îçerik.ba-kımından farklılık gösterir (Eskiden
‘fasit daire’ denirdi).
Mantık’ta, kısır
döngü, ispatlanması gereken bir varsayımı veya iddiayı, doğrudan doğruya kanıt
olarak ileri süren kusurlu ve yanlış bir akıl yürütme biçimidir. Bir başka
deyişle, bir şeyi, bilinmesi kendisine bağlı olan bir başka şeyle tanımlamağa
kalkışmak diye tanımlanabilir. Bu süreç içinde, iki önermeden herbîri, ancak
diğerinin açıklanabilmesi durumunda açıklığa kavuşabilecek demektir. Bir önermenin
tanımında kullanılan ikinci bir önermenin tanımı için, eğer yine ilk önermenin
tanımının yapılması gerekiyorsa, burada kısır döngü ortaya çıkmış olmaktadır.
Mantıkçılar, bu kavramı tanımlarken, genellikle, mantıkla ilgili şu tanımlamayı
örnek verirler:
“Yargı’yi iki
kavram arasında bir bağ kurmaktır’
diye tanımladıktan sonra, eğer kavramı yargının bir bölümüdür
diye tanımlarsak, kısır döngü olur.” Burada yargı-(hüküm) kavramla; kavram
da yargıyla’ tanımlanmak istenmektedir ki, ikisinden birinin bilinen bir
tanımı bulunmadığından ve her ikisi de tanımlanmak için birbirine muhtaç
oldukları halde hiçbirinin açık tanımı yapılmadığından açık ve seçik anlaşılabilir
bir çözüme’ gitmek mümkün
değildir. Kavram’dan yargıya, yargıdan kavrama gidilip durulacak ve böylece
içinden çıkılmaz, sonuçsuz bir döngü oluşmuş olacaktır. Basitleştirirsek,
bilinmeyen bir Ahmet’ten ööz açıldığında “Ahmet kim?” diye soran
birine “Mehmed’in oğlu” yanıtı verilirse, karşıdaki bu kez
“Mehmet kim?” sorusunu sorduğunda, “Ahmet’in babası” diye
tanıtım yapılırsa, bu bîr kısır döngü olur. Gerçek bir tanıtım veya tanımlama
için ya Ahmet’in, ya da Mehmet’in bir başka yolla tanıtılması veya tanımlanması
gereklidir.
Hukuk’ta, yanlış
kurulmuşj olması dolayısıyla içinden çıkılamayan sorunlar için
kullanılan kısır-döngü
deyimi, yanlış ve bozuk bir noktadan kalkılarak sorunların yanlış kurulmasından
ötürü yine baştaki noktaya dönülme durumunu anlatır. Yapılan açıklamalar,
sorunun aydınlatılmasına yetmemiştir. Çünkü, bilinmezler, başka bilinmezlerle
aydınlatılmağa çalışılmıştır.
Bk. Mantık.